Hitel Monitor

Idén utazásra költenének leginkább a magyarok

Cofidis Hitel Monitor
2024. I.
A magyarok 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak. A válaszadók több mint fele a pénzügyekben szeretne előrelépést, különösen igaz ez a fiatalokra. A lakásfelújítás sokaknak fontos cél, ám idén a legtöbbet utazásra adnák ki a magyarok -- derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

A hitelspecialista vállalat friss felmérése során a magyarok 2024-es tervekkel kapcsolatos várakozásait vizsgálta. Az 1000 fős mintán végzett reprezentatív kutatás eredményeiből kiderül: a lakosság 63 százalékának vannak olyan céljai az idei évre, amihez anyagi forrás szükséges. Akik már konkrét összegben gondolkodnak, azok ideálisan mintegy másfél milliót szeretnének költeni, de reálisan 600 ezer forinttal számolnak, és csak egyötödüknek van olyan terve, ami 5 millió forint feletti összeget igényelne. Céljaikat már meglévő megtakarításból (34%), az idei év folyamán megtakarítandó pénzből (38%), illetve havi jövedelmükből (63%) fedeznék, hitelt pedig 13 százalékuk venne fel.

Z generáció: pénzügyi boldogulás a fókuszban

A Cofidis Hitel Monitor felmérés eredményei szerint idén a magyarok többségének az élet négy területén vannak célkitűzései. A háztartások több mint fele (56%) az anyagiak kapcsán szeretne fejlődést elérni. Ez a törekvés még hatványozottan jelenik meg a Z generáció, azaz a 18-29 éves korosztály esetében, akiknek kétharmada vágyik előrelépésre pénzügyeiben. A lakosság 2024-es tervei között csak a második helyre kerültek az általában listavezetőnek számító, életmóddal és egészségmegőrzéssel kapcsolatos célok (54%), a dobogó harmadik fokán pedig a kikapcsolódás, utazás témakör szerepel (47%), míg 44 százalékuk az időbeosztásán változtatna.

Mire költenének a magyarok?

Utazásra, nyaralásra adnának ki pénzt a legtöbben (47%). Idén a lakásfelújítás, átalakítás költségeivel a háztartások 38 százaléka számol, valamint háztartási gépre vagy bútorvásárlásra tervez kiadni (31%). A háztartások negyede a magánegészségügyi ellátás fedezésére fordít majd anyagi forrást, ötödük pedig adósságcsökkentésre.

Tudatos tervezés

A lakosság negyede már kigondolta, hogyan szeretné elérni, valamint miből finanszírozná idei terveit. Általában lépésről lépésre valósítják meg célkitűzéseiket: 72 százalékuk fontossági sorrendet állít fel tervei között -- ugyanennyien vannak, akik alaposan utánajárnak a lehetséges megoldásoknak. A finanszírozási forrás átgondolása (70%) mellett 61 százalékuk nyitja ki otthon a kockás füzetet vagy az excel táblázatot, hogy konkrét költségvetést készítsen. A magyarok 38 százaléka úgy érzi, tervezéssel kézben tartja életét. Ezt a pénzügyileg tudatos hozzáállást támogatja a Cofidis bárki számára kötöttségek nélkül elérhető, ún. előminősítés szolgáltatása. Az elominositek.hu oldalon néhány kattintással pontos képet kaphatunk arról, mekkora hitelösszegre vagyunk jogosultak, és mekkora lenne a havi törlesztőrészlet. A cég felmérése szerint ez a lehetőség a hitelre nyitottak 42 százaléka számára biztonságérzetet adna tervei megvalósításához.

**Milyen most a magyarok anyagai helyzete?** * Tízből hárman állítják, hogy jelenleg kényelmesen kijönnek a jövedelmükből, a válaszadók 72 százalékának pedig hiányos a családi kasszája, ám 10-ről 6 százalékra csökkent azok aránya, akik szerint arra sem elég a jövedelmük, hogy alapvető dolgokat megvásároljanak. Havi szinten 200 ezer forint hiányzik a háztartások kasszájából. * A magyarok 9 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legkedveltebb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. * Akik elképzelhetőnek tartják a nem lakáscélú hitelfelvételt, azok átlagosan 1,3 millió forintot vennének fel. * A következő 3 hónap leggyakoribb hitelcéljai a lakásvásárlás (32%) és a lakásfelújítás (30%). 
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}