Hitel Monitor

Készülünk a Black Friday-re, de nem ebből építjük az ajándékok várát

Cofidis Hitel Monitor
2018. IV.
Idén a lakosság közel 40 százaléka tervezi, hogy élni fog az akciókkal, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló

Budapest, 2018. november 19. – A Black Friday erősen kötődik a karácsonyhoz: az  akcióban részt vevők 83 százaléka karácsonyi ajándékokat is tervez ekkor vásárolni. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló – derül ki a** Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.** A felmérés eredményei azt mutatják, hogy idén közel ugyanennyien (38%) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval, akiknek kb. háromnegyede visszatérő vásárló – ők elsősorban a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki – és csak negyede „új belépő”.

Fekete Pénteken szívesen vásárolunk előre karácsonyra

Az idén „fekete péntekezők” nagyrészének (69%) van valamilyen elképzelése arról, hogy mit szeretne venni, a Black Friday-en népszerű termékek köre nagyban hasonlít az ajándékként tervezett termékekére: ezt a listát is a ruhák (44%), játékok (43%), szépségápolási termékek (36%), könyv (33%) és élelmiszer (32%) kategóriák vezetik. Ugyanakkor az elektronikai cikkek – különösen az okostelefon (22%) – és a háztartási berendezések kategóriái nagyobb figyelmet kapnak a Black Friday kapcsán, mint tervezett karácsonyi ajándékként.

Szemben az ajándékbeszerzéssel, a Black Friday közönsége nagyrészt webshopban tervez vásárolni (64%) – leginkább a 30 év alattiak (87%). A vásárlás itt is elsősorban az aktuális havi jövedelemből történne (60%), és bár kevesebben vesznek részt a Black Friday akcióban, mint karácsonyi ajándék beszerzésben, de akik igen, azok többet költenek, átlagosan 42.500 Ft-ot.

Kik a tipikus Black Friday vásárlók?

A korábban már „fekete péntekező” és idén is visszatérni vágyó vásárlók jellemzően a 30 év alattiak, a magasabb jövedelműek, illetve a gyerekesek közül kerülnek ki. A teljes lakosság 40 százaléka vásárolt már valaha a Black Friday-en, akiknek háromnegyede visszatérő vásárló. Idén közel ugyanennyién (38%) valószínűsítik, hogy élni fognak az akcióval. Az idén első alkalommal vásárlókéhoz (9%) hasonló arányban vannak azok, akik a korábbi év(ek) után idén kihagynák a fekete pénteket (11%), a lakosság fele (51%) pedig sem korábban, sem idén nem kíván részt venni az akcióban.

A Black Friday megítélése itthon

Sokakra jellemző – Black Friday vásárlók és nem vásárlók egyaránt több, mint felére (52%) – egy olyan vélekedés, hogy ebben az akcióban nagyobb összegű cikkeket érdemes csak vásárolni. Bár a lakosság közel fele egyetért azzal, hogy a Black Friday-jel nagy összegeket lehet megspórolni (47%) – kifejezetten karácsonyi ajándékoknál is (46%), mégis a Black Friday nem örvend osztatlan népszerűségnek: a magyarok több, mint fele (57%) véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat, illetve, hogy a Black Friday felesleges kiadásokra ösztönöz (45%). Hiába vélekedik negatívan a lakosság több mint fele a Fekete péntekről, és hiába tartjuk ezt az ünnepet némiképp a megtévesztő ajánlatok és a felesleges kiadások dzsungelének, mégis a valós tapasztalatok azt mutatják, hogy nem ezek okozzák nekünk a bosszúságot.
 A korábban vásárlók leginkább olyan kellemetlenségről számoltak be, hogy mire a vásárlásra sor került volna, már nem lehetett kapni a terméket (25%). Továbbá a nagy tömeg miatt is többen tettek már le a vásárlási szándékukról (16%), ugyanennyien (16%) később jöttek rá, hogy máshol olcsóbb lett volna a termék, illetve többekkel előfordult, hogy kifutottak az időből, és mire megvették volna, véget ért az akció (15%) és az is jellemző, hogy az orruk elől vitték el a terméket (12%). Összességében a korábbi vásárlók 61%-a tapasztalt valamilyen kellemetlenséget a Black Friday kapcsán, ez azonban nem befolyásolja az idei Black Friday terveiket és nem jelentenek visszatartó erőt.

Mi történik ilyenkor a Black Friday hazájában, Amerikában?

A 2018 októberében kiadott Deloitte retail survey* eredményei szerint a költekezései csúcsidőszak – amikor a fogyasztók a vásárlásaik majdnem felét (48%) intézik – a szakértők szerint az amerikai piacon idén késő novembertől december közepéig fog tartani, amibe beletartoznak a Hálaadással (november 22) kezdődő, tipikus ünnepi költekezési napok. Az elemzők az ünnepi vásárlási forgatag másik csúcspontjának a november végi (november 16-30) időszakot jelölték meg és az idei év Cyber Monday (november 26) és Black Friday (november 23) napjaira kisebb forgalmat jósoltak 2017-hez képest. A vásárlók úgy tűnik jobban hagyatkoznak a Cyber Monday ünnepére, mint a Balck Friday-éra, ami mögött az állhat, hogy a fiatalabbakhoz sokkal közelebb áll ez az ünnep, mint az idősebb fogyasztókhoz. Az amerikai előrejelzések összecsengenek a Cofidis Hitel Monitor felmérés friss adataival is: szemben a karácsonyi ajándékbeszerzéssel, a Black Friday közönségének nagyrészt az online tér lesz a vásárlási helyszíne (64%) – ezen belül, 40 százalék, amit csak lehet online és 25 százalék pedig inkább online tervez vásárolni – mindez pedig leginkább a 30 év alattiakra (87%) a legjellemzőbb.

Amire érdemes odafigyelni a „fekete péntekezőknek”

A kereskedők korábbi tapasztalatiból és a kutatás mérései szerint a lakosság elmondásából is egyértelműen látszik, hogy ez a vásárlási ünnep sokunkat érint, megmozgatja a gondolatainkat és többet között a pénztárcánkat is. Ezért érdemes körültekintően vásárolni, leellenőrizni az akciókat és tudatosággal jelen lenni a vásárlási folyamat alatt ás jól átgondolva belemenni egy-egy vásárlásba.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}