A karácsonyi büdzsét idén átlagosan 102 ezer forintra tervezik a magyarok, ebből szeretnék megoldani az ajándékok beszerzését és az ünnepi menüt. A lakosság egyharmada erre a célra félretett megtakarításból tervezi fedezni ezt a kiadást, 59 százaléka pedig az aktuális havi jövedeleméből. A karácsonyi költéseket hitelből tervezők aránya jelenleg 12 százalék, ami az elmúlt 8 évben a legmagasabb érték. Vannak, akik az év végén a munkahelytől kapnak segítséget: „pulykapénzre" idén a 17 százalékuk számít, átlagosan 71 500 forintra.
Pénztárcakímélő ajándékozás
A kutatásból kiderül, hogy a múlt évhez képest 61-ről 70 százalékra növekedett az ajándékozási kedv. Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 46 000 forintos keretben gondolkodnak, és a többségnek maximum 6 ember szerepel a listáján. Már csak a családok negyedénél gyakorlat, hogy minden felnőtt megajándékoz mindenkit. A magyarok felénél pénztárcakímélő szokások alakultak ki - körükben csak a gyerekek kapnak meglepetést (37%), összegkorlát van (29%), illetve közösen vesznek nagyobb ajándékot (17%). A tervezett karácsonyi pénzügyi kereteket nem mindig sikerül betartani, 43 százalék valamelyest túlköltekezik, a magyarok 14 százaléka pedig annyival túllépi a büdzsét, hogy januárban meg kell húznia a nadrágszíjat. A legnépszerűbb ajándékok toplistájának élén a szépségápolási termékek és illatszerek, a játékok, valamint a ruházati cikkek állnak. Nő a praktikus ajándéktárgyak népszerűsége: a múlt évhez képest többen tennének a karácsonyfa alá konyhai eszközöket (18%), barkács- és kerti felszerelést (13%), sporteszközöket (12%), valamint háztartási gépeket (11%). Az ajándékozni vágyók 57 százaléka a webshopból való vásárlást részesíti előnyben.
Hiszünk is az akcióknak, meg nem is
A karácsonyi ajándékvásárlás fő szezonja a november: a magyarok több mint fele ekkor kezdi el beszerezni a meglepetéseket. Nem meglepő a vásárlási láz: a Black Friday akciókat kihasználva a lakosság 37 százaléka célzottan tervezi, hogy venni fog valamit. Még mindig vannak azonban fenntartások a csábító ajánlatokkal kapcsolatban, és a magyarok háromnegyede szerint a boltok sok esetben az eredeti árhoz képest nem valós kedvezményekkel tévesztik meg a vásárlókat.
A zöld dilemma: műfenyő vagy igazi?
A magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát, de az otthonok több mint felében (54%) műfenyőt díszítenek. Ahol lesz fa, ott a fenyőre a legtöbben a tavalyinál nagyjából 3 ezer forinttal többet, átlagosan 13 800 forintot szánnak.
Ünnepi készülődés minél egyszerűbben
Bár a megkérdezettek a boltról boltra járkálás (36%) és a nagytakarítás (26%) mellett a sütés-főzést (18%) is időrablónak vagy macerásnak élik meg, ugyanakkor kevesen mondanának le a hagyományos ünnepi menüről. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az alkalmi fogásokhoz is olyan saját márkás élelmiszereket választ, melyeket a hétköznapokban is szívesen vásárol.
- A magyarok 13 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. A tervezett hitelösszeg jelenleg 1,1 millió forint.
- A leggyakoribb hitelcélok a lakásvásárlás és -felújítás (27-27%), harmadik helyen az autóvásárlás áll (20%). Ugyanakkor 16 százalék el tudja képzelni, hogy hitelt vegyen fel egészségügyi kezelés finanszírozása céljából.
- Az elmúlt évben felvett személyi kölcsön és áruhitelcélok között egyaránt vezet a háztartási gépek, berendezések kategóriája.
További információ:
Viosz Mercedes - ComLab Kft.
cofidis@comlab.hu - mobil: +36 70 366 4120
A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok a Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.
A Cofidisről: a Cofidist Franciaországban alapították 1982-ben, székhelye Lille-ben található. Többségi tulajdonosa a Credit Mutuel Bank. A több mint 4 évtizedes múlttal rendelkező hitelintézet világszerte több mint 5000 munkavállalót foglalkoztat. A Cofidis 9 országban van jelen: Franciaország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Belgium, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország.
A magyar fióktelep 2006-ban kezdte meg tevékenységét személyi kölcsön, áruhitel, adósságrendező hitel termékeivel. A portfólió néhány éve autófinanszírozási lehetőségekkel és nagyobb összegű (akár 10 millió forintos) személyi kölcsönökkel bővült, 2021 óta pedig az MNB által Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelt is elérhető a hitelintézetnél. A Cofidis Magyarország egyedisége a távértékesítésben rejlik: telefonos és online hitelügyintézést is kínál ügyfeleinek. 2024 szeptemberében a Cofidis Csoport megvásárolta a Magyar Cetelem Bankot, és ezzel banki licenszt szerzett. A cég kiemelt figyelmet fordít az online is személyesen elérhető ügyfélszolgálatra, valamint törekszik a folyamatos innovációra: úttörőként vezette be a hazai piacon a videós azonosítást és az elektronikus aláírást. Ezeknek a megoldásoknak köszönhetően a teljes hiteligénylési folyamat 100%- ban elektronikus úton végezhető el, akár 24 óra alatt.
A Cofidis elkötelezett a felelős hitelezésben, valamint az ügyfelek és a munkavállalók megbecsülésében: ennek bizonyítéka, hogy 2019-ben, 2021-ben és 2023-ban elnyerte a Great Place to Work, illetve 2019-ben, 2020-ban és 2023-ban is a Kiválóság az ügyfélkiszolgálásban díjakat.
A Cofidis Csoport a Team Cofidis profi országúti kerékpáros csapat névadó szponzora és támogatója. A Team Cofidis a világ legnagyobb országúti kerékpáros versenyének, a Tour de France-nak állandó résztvevője. A hazai Cofidis 2016-tól itthon is elindította kerékpáros programját, amelynek keretein belül sportszponzorációt, rendezvénytámogatást és civil együttműködési programokat valósít meg. További információkért látogassa meg a cofidis.hu oldalt.