2019. 05.22., Budapest – Naponta átlagosan 2600 alkalommal érintjük meg a telefonunkat1 és egyre több élethelyzetben választjuk a digitális megoldásokat. Hétköznapi teendőink nagy részét már online intézzük: ilyen az ételrendelés (52%), a szállásfoglalás (45%), a hivatalos ügyintézés (43%) vagy szerződés módosítás (29%)2. Mégis kettősség van bennünk: a lakosság nyolctizede (82%) szerint túl sok területre tört be az életünkben a digitalizáció, ami veszélyeket is tartogat magában, de a lakosság háromnegyede mégis úgy véli, a digitális fejlődés előnyei jelentősebbek a lehetséges hátrányainál - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatásának legfrissebb adataiból.
Lassan minden digitális lesz
A magyarok 87 százaléka gondolja úgy, hogy saját idejét spórolja meg, ha online intézi ügyeit és kényelmesebbnek tartja az életet a digitális megoldásokkal. Sőt úgy gondolják, több előnye van a fejlődésnek, mint hátránya (82%) és még annak is örülnének, ha gyorsabb lenne a digitalizáció (64%). De mégis kettősség van bennünk az online forradalommal szemben: élvezzük a kényelmet, a naponta bővülő új lehetőségeket. Mégis sokak szerint a digitalizáció veszélyes is lehet: az online hitelfelvétel kapcsán például komolyabbnak érzik a témakört, minthogy ne személyesen intézzék (73%) és tartanak attól is, hogy valamit elrontanak az ügyintézés során (43%).
Digitális benszülöttek vs. bevándorlók
A digitális fejlődés hatása a legtöbb korosztály életére hatással van. 18-29 ( „digitális benszülött” ) és a 60-69 éves („bevándorló”) korcsoportok hasonlóan látják, hogy digitális fejlődés jobbá tette az életüket: hatására könnyebben tájékozódnak a világról, ezen keresztül tartják egymással a kapcsolatot és kényelmesebben intézhetik hivatali ügyeiket. Az aktívabb tevékenységek esetében viszont felborul a korosztályi egyensúly: filmezés, a zenehallgatás, a vásárlás, a tanulás és a programok tervezésénél a fiatalok szinte dupla annyian érzik a digitális fejlődés kedvező hatásait. Eszköz fronton viszont fiatalabbak számára a legkevésbé nélkülözhető az okostelefon (75%), míg a 60-69 éveseknek inkább az otthoni internet hiányozna a legjobban (86%).
Tájékozódottságból 5-ös: már ismerjük mik azok a fintech megolások
A magyar lakosság nagyobb része hallott már a fintech megoldások többségéről (mobiltelefonos érintéses fizetés, online hitelfelvétel, fizetés virtuális pénzzel, elektronikus aláírás banki szerződéseknél), sőt 14%-a már több, mint egy tucat felsorolt megoldást olvasva mindegyikről hallott. A Cofidis Hitel Monitor tavalyi kutatásához6 viszonyítva pedig az is kiderült, hogy az online hitelfelvétel ismertsége ugrásszerűen nőtt meg egy év alatt: tavaly csupán 46% hallott róla, míg napjainkra ez már 72%. Elmondható, hogy egyre több mindent tudunk a digitalizációról, nem állunk ellen a fejlődésnek, így az előrejelzések szerint - még a félelmeink ellenére is - a következő időszak a digitalizációs felgyorsulást várva fog eltelni.
Az okosórák vajon sportosabbá tesznek bennünket?
A lakosság szerint a digitális fejlődés legkevésbé a sportolási szokásokat tette jobbá (39%), ami arra utalhat, hogy hiába a rengeteg applikáció és eszköz, mégsem motivál bennünket a sportolásra. Az Eurobarométer 4 szerint ugyan egyre többet mozognak a magyarok, a lakosság harmada végez csak gyakorta visszatérő mozgást. Az eNet korábbi kutatás viszont bebizonyította, hogy akik okosórát viselnek egészségtudatosabbak a többiekhez képest 5. A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a lakosság csupán 3%-a tartja nélkülözhetetlen eszköznek az okosórát.
1 Dscout kutatás 2016
2 NRC – Online ügyintézési módok használata - 2018
3 NRC Online ügyintézési módok használata – 2018
4 Eurobarométer Közegészségügyi felmérés 2018
5 eNet felmérés 2019
6 Cofidis Hitel Monitor 2018/II.