A kereskedők szempontjából a legforgalmasabb időszak a karácsonyi szezon, mely évről-évre rengeteg embert érint. Az eMAG a tavalyi évben forgalmának több, mint 30%-át realizálta november negyedik péntekje és karácsony között. Az ajándékok után eredők aránya számottevően nem változott a korábbiakhoz képest, a Cofidis Hitel Monitor felmérés adatai (a 18-69-es korosztály mintegy 80 százaléka tervez karácsonyi ajándékot vásárolni vagy készíteni) egybecsengenek az eMAG rendelkezésére álló adataival és felméréseivel. Az ajándékozók átlagosan 30-40 ezer forintot költenek ilyenkor a boltokban. A szezont hagyományosan a Black Friday nyitja, az akcióban részt vevők 83 százaléka karácsonyi ajándékokra vadászik majd, ám hiába ismeri Magyarországon a városi és agglomerációban lakó 18-59-es korosztály 87%-a* a lehetőséget, sokan sokféleképpen értelmezik és más-más időpontokban tartják.
Túl sok időpontban tartanak Fekete Pénteket
Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az eredeti Black Friday időpontja a hálaadást követő péntek, és bár sok kereskedő itthon is tartja ezt az időpontot, mások akár hetekkel is előrébb hozzák a saját akciójukat. A hatalmas kedvezményekkel kecsegtető hirdetések közepette emiatt a több külön időpont miatt a fogyasztók nehéz helyzetbe kerülnek, az utolsó kereskedő akciójának végéig nem lehetnek ugyanis biztosak abban, hogy tényleg a legjobb áron vásároltak. Éppen emiatt a lakosság 16 százaléka járt már úgy, hogy csak a vásárlás után vette észre, ugyanazt a terméket máshol olcsóbban megkaphatta volna és több, mint fele (57%) véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat – derül ki a Hitel Monitor kutatásból.
Az eMAG következetesen a Black Friday hivatalos napján tartja a Fekete Pénteket, így nálunk a termékek 85 százaléka november 23-án lesz a legolcsóbb az évben, tehát árral vagy akcióval megtévesztett vásárlóink biztosan nem lesznek és ezen a napon valóban a legjobb áron juthatnak hozzá a kiválasztott termékekhez.
Másképp vásárlunk, mint régen
Az online vásárlók szokásai az elmúlt években megváltoztak, a tavalyi Black Friday alkalmával már az eMAG webshop látogatóinak több mint 55 százaléka mobileszközről érkezett. A fogyasztók a nagy kedvezményekre hajtanak, miközben egyre jobb specifikációval rendelkező termékeket vásárolnak. Az eMAG-nál tavaly az átlagos vásárlói kosárérték elérte az 54 ezer forintot, ami hatalmas ugrás volt 2016-hoz képest, mintegy 30 ezer forinttal költöttek többet átlagosan a vevők. Tavaly 235 ezer terméket adtunk el egy nap alatt, idén az eMAG egymillió akciós áruval készül, jelentős értékesítési növekedést vár.
A piac jelentős része stagnálásra, vagy egyenesen visszaesésre számít az elnyújtott és különböző időpontokban tartott Black Friday miatt, az eMAG mégis arra számít, hogy az eredeti időpontban, az eredeti szellemiségnek megfelelően kialakított kedvezmények több, mint 6 milliárd forint forgalmat és 15 százalékos növekedést hoznak majd a vállalatnak idén.
Az eMAG vásárlási statisztikái ezzel szemben a háztartási kisgépeket hozták az első helyre a webáruház tavalyi szezonnyitó akciójában, ezeket a háztartási cikkek és otthon kategória termékei követték, de 12 604 TV is gazdára talált a 2017-es Fekete Pénteken. A ruházati termékek az eMAG-on éppen csak befértek a TOP10-be.
Black Friday napján műszaki cikkeket és karácsonyi ajándékokat is vásárlunk
Black Friday napján az emberek az ajándékok mellett műszaki cikkeket is szívesen vásárolnak az igen kedvező árak hatására, ám ezeknek csak egy részét szerzik be ajándékozási céllal, ennek megfelelően például az okostelefon, amely a Fekete Péntekek egyik sztárkategóriája (22%), a karácsonyi listán mindössze a 15. helyen szerepel, alig 8 százalékkal. Jó példa még a konyhai nagygépek kategóriája, amiből Black Friday akcióban 13 százalék tervez vásárlást, ilyesmit viszont mindössze 4 százalék kíván megtartani karácsonyig. A Black Friday akciókban komoly szerepet vállaló online boltok hagyományosan elektronikai cikkekkel vetették meg a lábukat a hazai piacon, azóta azonban sokat szélesedett a kínálat. Az eMAG például több mint másfél millió aktív terméket listáz 13 különböző főkategóriába sorolva, melyből 7 nem elektronikai termékeket takar. Ennek ellenére a legkelendőbbek a telefonok, laptopok, a számítástechnikai termékek, a televíziók, illetve a háztartási kis- és nagygépek.
A Black Friday Magyarországon főleg a webáruházak forgalmát növeli, nem véletlenül: a megkérdezettek 64 százaléka inkább online vásárolna ezen a napon elkerülve a fizikai tülekedést, ebben a kérdésben kiemelkedően magas a 18-29 éves korosztály, 87 százalékuk – ha teheti – inkább az interneten keres kiemelkedő akciókat – állítja a Cofidis felmérése. Az eMAG saját, belső felmérése szerint minden negyedik ember tervezi, hogy vásárol majd Black Friday alkalmával online áruházban. Ez a tendencia a korábbi években is tapasztalható volt, az eMAG tavaly 22,2 millió oldalletöltést regisztrált ezen a napon, és 233 ezer terméket adott el. A Cofidis felmérése szerint 15 százalék azoknak az aránya, akik terveznek valamit vásárolni Fekete Pénteken, de amit csak lehet, személyesen, boltban.
Összességében elmondható, hogy bár a Black Friday alkalmával a vásárlók akár az év legjobb áraival is találkozhatnak és jelentős összegeket is spórolhatnak, de az is tény,
hogy ezek jellemzően akkor teljesülnek, ha felkészülten, tudatosan és alapos utánajárással indulnak neki a vásárlásnak.