Hitel Monitor

Egyre korábban kezdődik a karácsonyi szezon

Györke Ádám
eMAG marketing igazgató
2018. IV.
Idén sokan maguk készítenek ajándékokat, és inkább csak alapanyagot vásárolnak ehhez. Többet költünk, mint korábban.

A kereskedők szempontjából a legforgalmasabb időszak a karácsonyi szezon, mely évről-évre rengeteg embert érint. Az eMAG a tavalyi évben forgalmának több, mint 30%-át realizálta november negyedik péntekje és karácsony között. Az ajándékok után eredők aránya számottevően nem változott a korábbiakhoz képest, a Cofidis Hitel Monitor  felmérés adatai (a 18-69-es korosztály mintegy 80 százaléka tervez karácsonyi ajándékot vásárolni vagy készíteni) egybecsengenek az eMAG rendelkezésére álló adataival és felméréseivel. Az ajándékozók átlagosan 30-40 ezer forintot költenek ilyenkor a boltokban. A szezont hagyományosan a Black Friday nyitja, az akcióban részt vevők 83 százaléka karácsonyi ajándékokra vadászik majd, ám hiába ismeri Magyarországon a városi és agglomerációban lakó 18-59-es korosztály 87%-a* a lehetőséget, sokan sokféleképpen értelmezik és más-más időpontokban tartják.

Túl sok időpontban tartanak Fekete Pénteket

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az eredeti Black Friday időpontja a hálaadást követő péntek, és bár sok kereskedő itthon is tartja ezt az időpontot, mások akár   hetekkel is előrébb hozzák a saját akciójukat. A hatalmas kedvezményekkel kecsegtető hirdetések közepette emiatt a több külön időpont miatt a fogyasztók nehéz helyzetbe kerülnek, az utolsó kereskedő akciójának végéig nem lehetnek ugyanis biztosak abban, hogy tényleg a legjobb áron vásároltak. Éppen emiatt a lakosság 16 százaléka járt már úgy, hogy csak a vásárlás után vette észre, ugyanazt a terméket máshol olcsóbban megkaphatta volna és több, mint fele (57%) véli úgy, hogy a kereskedők sok esetben megtévesztik a vásárlókat – derül ki a Hitel Monitor kutatásból.

Az eMAG következetesen a Black Friday hivatalos napján tartja a Fekete Pénteket, így nálunk a termékek 85 százaléka november 23-án lesz a legolcsóbb az évben, tehát árral vagy akcióval megtévesztett vásárlóink biztosan nem lesznek és ezen a napon valóban a legjobb áron juthatnak hozzá a kiválasztott termékekhez.

Másképp vásárlunk, mint régen

Az online vásárlók szokásai az elmúlt években megváltoztak, a tavalyi Black Friday alkalmával már az eMAG webshop látogatóinak több mint 55 százaléka mobileszközről érkezett. A fogyasztók a nagy kedvezményekre hajtanak, miközben egyre jobb specifikációval rendelkező termékeket vásárolnak. Az eMAG-nál tavaly az átlagos vásárlói kosárérték elérte az 54 ezer forintot, ami hatalmas ugrás volt 2016-hoz képest, mintegy 30 ezer forinttal költöttek többet átlagosan a vevők. Tavaly 235 ezer terméket adtunk el egy nap alatt, idén az eMAG egymillió akciós áruval készül, jelentős értékesítési növekedést vár.

A piac jelentős része stagnálásra, vagy egyenesen visszaesésre számít az elnyújtott és különböző időpontokban tartott Black Friday miatt, az eMAG mégis arra számít, hogy az eredeti időpontban, az eredeti szellemiségnek megfelelően kialakított kedvezmények több, mint 6 milliárd forint forgalmat és 15 százalékos növekedést hoznak majd a vállalatnak idén.
Az eMAG vásárlási statisztikái ezzel szemben a háztartási kisgépeket hozták az első helyre a webáruház tavalyi szezonnyitó akciójában, ezeket a háztartási cikkek és otthon kategória termékei követték, de 12 604 TV is gazdára talált a 2017-es Fekete Pénteken. A ruházati termékek az eMAG-on éppen csak befértek a TOP10-be.

Black Friday napján műszaki cikkeket és karácsonyi ajándékokat is vásárlunk

Black Friday napján az emberek az ajándékok mellett műszaki cikkeket is szívesen vásárolnak az igen kedvező árak hatására, ám ezeknek csak egy részét szerzik be ajándékozási céllal, ennek megfelelően például az okostelefon, amely a Fekete Péntekek egyik sztárkategóriája (22%), a karácsonyi listán mindössze a 15. helyen szerepel, alig 8 százalékkal. Jó példa még a konyhai nagygépek kategóriája, amiből Black Friday akcióban 13 százalék tervez vásárlást, ilyesmit viszont mindössze 4 százalék kíván megtartani karácsonyig. A Black Friday akciókban komoly szerepet vállaló online boltok hagyományosan elektronikai cikkekkel vetették meg a lábukat a hazai piacon, azóta azonban sokat szélesedett a kínálat. Az eMAG például több mint másfél millió aktív terméket listáz 13 különböző főkategóriába sorolva, melyből 7 nem elektronikai termékeket takar. Ennek ellenére a legkelendőbbek a telefonok, laptopok, a számítástechnikai termékek, a televíziók, illetve a háztartási kis- és nagygépek.
A Black Friday Magyarországon főleg a webáruházak forgalmát növeli, nem véletlenül: a megkérdezettek 64 százaléka inkább online vásárolna ezen a napon elkerülve a fizikai tülekedést, ebben a kérdésben kiemelkedően magas a 18-29 éves korosztály, 87 százalékuk – ha teheti – inkább az interneten keres kiemelkedő akciókat – állítja a Cofidis felmérése.   Az eMAG saját, belső felmérése szerint minden negyedik ember tervezi, hogy vásárol majd Black Friday alkalmával online áruházban. Ez a tendencia a korábbi években is tapasztalható volt, az eMAG tavaly 22,2 millió oldalletöltést regisztrált ezen a napon, és 233 ezer terméket adott el. A Cofidis felmérése szerint 15 százalék azoknak az aránya, akik terveznek valamit vásárolni Fekete Pénteken, de amit csak lehet, személyesen, boltban.
Összességében elmondható, hogy bár a Black Friday alkalmával a vásárlók akár az év legjobb áraival is találkozhatnak és jelentős összegeket is spórolhatnak, de az is tény,
hogy ezek jellemzően akkor teljesülnek, ha felkészülten, tudatosan és alapos utánajárással  indulnak neki a vásárlásnak.

Györke Ádám
eMAG marketing igazgató

A Szegedi Tudományegyetemen szerzett kommunikációs mesterdiplomát, karrierjét médiaügynökségeknél, főként az FMCG szektor szereplőit – P&G, Henkel – segítve kezdte, majd 8 évig dolgozott marketingkommunikációs vezetőként a bankszektorban. Ezt követően a Nestlé digitális- és médiamenedzsereként legfőbb feladatai közé tartozott a cég digitális átállásának vezetése, a médiavásárlási és tervezési folyamatok kezelése, valamint a digitális ügynökségi hálózat fejlesztése. Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője a kinevezés kapcsán azt nyilatkozta, hogy biztos a sikerben, ugyanis a marketing vezető kiválasztása mellett 18 év szakmai tapasztalat és komoly eredmények szólnak, amit az e-kereskedelem területén is kamatoztathat.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}