Hitel Monitor

Ha nem őrülünk meg a Black Friday napján, akkor is meglesznek az ajándékok

Cofidis Hitel Monitor
2016. IV.
Alapvetően az előre gondolkodás jellemez bennünket, ami a karácsonyi ajándékokat illeti: a magyarok négyötöde tervezi meglepni a szeretteit, többségük (59%) pedig már november előtt elkezdett vásárolni, míg a beszerzését pusztán harmaduk időzíti a Black Friday-re. Az országos reprezentatív felmérés szerint a lakosság nagyobb része aggódik valamin az ünnepekkel kapcsolatban (68%), minden negyedik embernek vagy a megfelelő ajándék beszerzése, vagy a túlköltekezés okoz szorongást. Átlagosan 30 000 Ft-ot tervezünk költeni a „fa alá valóra”, jellemzően szépségápolási cikkekkel, ruhával, élelmiszerekkel, játékokkal és műszaki cikkekkel szeretnénk boldogabbá tenni környezetünket.

Csupán egyharmadunkat hozzá lázba a Black Friday

A „Black Friday” (magyarul fekete péntek) kifejezés Philadelphiából ered, a hálaadást követő péntek elnevezése és az 1960-as évektől a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét hivatott jelezni. Magyarországon egy műszaki nagyáruház vezette be elsőként 2013-ban. Azóta a kiskereskedők ilyenkor átlagon felüli árkedvezményekkel kecsegtetik a vásárlókat. Az utóbbi évek tendenciája, hogy egyre több áruházlánc és online bolt csatlakozik a programhoz, hazánkban a 18-69 éves lakosság 31 százaléka vásárol már a Black Friday-en, és egytizedük készül tudatosan erre az alkalomra. Az emberek többsége (59%) már novemberben vagy korábban elkezdi az ajándékbeszerzést, ezen belül is inkább a nők (71%) igyekeznek jobban, mint a férfiak. Emellett a másik véglet (19%), akik az utolsó pillanatra, december második-harmadik hetére hagyják a meglepetések összegyűjtését.

Kedvenc meglepetéseink: kinek és mit veszünk idén?

Idén változatlanul a szépségápolási (47%) és a ruházati termékekből (46%) fognak válogatni a legtöbben, de magas népszerűség várható a márkás élelmiszerek és italok (42%), a könyvek és a játékok (41%) és a műszaki cikkek (39%) körében is. Megfigyelhető 2013-hoz képest, hogy míg ruházati, szépségápolási és műszaki termékeket kevesebben, élelmiszert és italt magasabb arányban tervezünk vásárolni szeretteink számára. Dísztárgyakat a magyarok harmada, konyhai eszközöket konyhai kisgépet is ötödük készül ajándékozni. A meglepetések beszerzésének elsőszámú helye a bevásárlóközpontok és a plázák (55%) lesznek, valamint a hipermarketek (44%) és a szaküzletek (44%). A vásárlást sokan tervezik online intézni (43%), de itt a külföldi webáruházakkal szemben a hazai boltoknak szavaznak majd bizalmat (34% vs. 13%). 2014-hez képest a webshopokban való vásárlás valamelyest emelkedett (2016: 43%, 2014: 36%), míg a plázák és a hiperek némileg visszaszorultak (2016: 55% és 44%; 2014: 62% és 49%), ám az igazi meglepetést idén a szaküzletek okozhatják (2016: 44%, 2014: 24%). A 18-69 éves lakosság 93%-a készül megajándékozni szeretteit a karácsonyi ünnepek alkalmával. A többség (62%) csak vásárolja, 12% csak saját maga készít az ajándékot, 9% vásárol és készít, míg 17% egyáltalán nem készül meglepetéssel idén. Gyakorlatilag mindenki, aki tartja ezt a szokást megajándékozza a hozzá legközelebb állókat, vagyis a családtagjait (98%). Barátok ajándékával 19%, míg kollégáéval 7% tervez és a távolabbi rokonokra csupán 3% gondol.

Karácsonyi aggodalmaink

Hiába az ünnepi légkör, vannak dolgok, amiktől a magyarok kétharmada (68%) kifejezetten tart karácsony táján. Elsődlegesen a forgatagtól, a tömegtől, a közlekedési dugóktól félünk (20%). Ezt követik a karácsonyi teendőktől (16%), az ajándékok beszerzésétől és a túlevéstől való félelmeink (15-15%). A családi konfliktusok, veszekedések 14%-unkat nyugtalanítják, s minden tizedik magyar azon aggódik, hogy az ünnepek alatt nem tudja majd kipihenni magát. A karácsony megélése lelki síkon az átlag alatti jövedelemmel rendelkezők körében okoz törést, az átlagos 7 %-hoz képest körükben 21%, aki nyűgnek és terhesnek érzi ilyenkor az ünnepeket.

Az igazi karácsonyi hangulat mindent visz

A felnőtt lakosság 86%-a szerint karácsonykor nem az összeg és nem a fáradság számít. Tehát nem az ajándék értéke a fontos, sokkal inkább az, hogy mekkora örömet szerzünk vele szeretteinknek, ezt mutatja, hogy sokan már jó előre figyelik, minek örülnének azok, akiket meg szeretnének lepni (68%). Készüljünk az ünnepre előre tervezéssel, találjuk ki az ajándékbeszerző körútjainkat és azok költségvetését, így az idei karácsonykor csak az egymásra hangolódásé lesz a főszerep.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek

Nincs karácsony hitel nélkül?

Nincs karácsony hitel nélkül? Vélemény

Nincs karácsony hitel nélkül?

Az elmúlt évek inflációja komolyan megterhelte a magyar háztartások pénztárcáját. A 2023-as év során az árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, és bár idén az inflációs ráta várhatóan 4,5 százalék körülire csökkenhet, a megélhetési költségek még mindig magas szinten állnak. Az év utolsó hónapjaiban, különösen a november-decemberi időszakban, az ünnepek és az akciók (mint például a Black Friday) további kiadásokra ösztönzik a fogyasztókat, ami tovább növeli a pénzügyi terheket.

2024.11.07

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra Kutatás

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többség ugyanis már műfenyőt állít. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.11.07

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen Vélemény

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Ahogy közeleg az advent, egyre izgatottabban várjuk a karácsony ünnepét. Csakhogy a várakozás sokszor nemhogy örömmel, de rengeteg stresszel párosul. Tényleg jobb adni, mint kapni? Tippjeink segítségével bebizonyítjuk: van megoldás arra, hogy kiiktassuk a stresszfaktort, és ne csak a gyerekek számára legyen igazán meghitt a szeretet ünnepe.

2024.11.07