Hitel Monitor

Jobban hiányzik a fa alól a család, mint az ajándék – így vélekednek a magyarok az idei karácsonyról

Cofidis Hitel Monitor
2020. IV.
A pandémia miatt jócskán megváltozik az idei forgatókönyv: a személyes családi ünneplések sok helyen elmaradnak. A magyarok 76 százaléka úgy nyilatkozott, hogy el tudná ezt fogadni, mégis a legnehezebben a családi étkezésekről, beszélgetésekről, a közös fotózásról és az ajándékok személyes átadásáról mondunk le – derült ki a Cofidis Hitel Monitor novemberi kutatásából, amely arra kereste a választ, ki hogyan készül erre a hagyományos ünnepre.

A magyarok közel 60 százaléka szerint nem jó ötlet az ünneplést későbbre halasztani

Az újévről könnyebben mondunk le, mint a karácsonyról

A magyarok döntő többsége (76%) vallotta, hogy el tudná fogadni, ha idén nem lenne mód a személyes közös ünneplésre amellett, hogy nehezen élnék meg. Sőt, vannak, akik úgy vélik, hogy ez most a helyes döntés. Ennél valamivel könnyebben éljük meg, ha az óévbúcsúztatón esik csorba. A válaszadók négytizede nehezen, de elfogadná, ha nem egy újévi buliban, nagy társaságban érné a hajnal, míg a lakosság fele szerint kifejezetten ez a helyes magatartás. Még a 30 év alattiak esetében is csak kevesebb, mint 20 százalék ragaszkodik a közös szilveszteri partihoz.

A koronavírus hatására az idei ünnepek során le kell mondanunk jó pár közös pillanatról. A legnehezebben a gyerekekkel, unokákkal, valamint az idős szülőkkel, nagyszülőkkel való találkozásról mondunk le (47%). Ugyanilyen arányban nehezen éljük meg, hogy elmaradnak a nagy családi közös étkezések. Szintén fájó pontnak érezzük, hogy nem tudjuk személyesen átadni az ajándékokat és hogy elmaradnak a személyes beszélgetések (45-46%). Ezzel szemben legkevésbé a céges karácsonyi partihoz (11%) és a karácsonyi utazáshoz, wellnesshez (15%) ragaszkodunk, ahogy az adventi vásárokat (25%) is viszonylag könnyedén el tudjuk engedni az idén.

Kevesebből kevesebbet és praktikusat

A pandémia visszafogja a költekezési kedvet: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem terveznek költeni. A lakosság négytizede úgy érzi, hogy idén kevesebbet tud szánni a karácsonyi készülődésre. Sőt ennél még többen, a megkérdezettek fele szerint ez a helyes döntés. Átlagosan közel 5000 forinttal csökken így az ajándékra szánt összeg, ami 24.500 forintos büdzsét jelent. A hasznosságra törekszik mindenki, aki ajándékot vesz: az ajándék vásárlók háromnegyede említette, hogy inkább praktikus ajándékokat ad, felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek, és hamarabb kezdi el a beszerzést.

A tervezett ajándékok típusában is van átrendeződés. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, játékok és a könyvek csoportjából válogatnak a legtöbben. Mégis idén nagyot zuhan majd az utóbbi kategória, ami egyébként évek óta folyamatosan csökken (2013: 43%, 2017: 37%, 2020:30%). Érthető okokból szintén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ékszer és az ajándékba adott wellness utazás, programok, belépők köre. Emellett a konyhai nagygépeknél és háztartási gépeknél – ugyan a lista végén vannak – némi növekedés látható, a tartós otthonlét magyarázhatja ezt a trendet.

Akkor is megtartjuk!

Megoszlanak a vélemények arról, hogy jó ötlet-e a karácsonyi ünneplést későbbre halasztani. A többség inkább ellenzi, de legalábbis nem örülne neki (58%). Így sajnos akármennyire is jól hangozhatna, a halasztás nem lesz opció a családok körében. A kutatás azt is vizsgálta, hogy érzelmileg milyen hatással van ránk a kialakult helyzet. Minden kényszerű változás és lemondással járó nehézség ellenére az idei karácsonyhoz kapcsolódó érzéseink alapvetően pozitívak. Bár nyilvánvalóan sokak szívében van némi aggodalom és kétség az idei ünnepekre gondolva. Mégis a legfontosabb ünnep a járványhelyzet ellenére sem veszít népszerűségéből, továbbra is kedvenc ünnepünk marad. Legtöbben (35%-47%) a szeretetet, reményt és az együttlét örömét említették arra a kérdésre válaszolva, hogy milyen érzésekkel, gondolatokkal várják 2020 karácsonyát.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}