Budapest, 2018. december 03. – A legfrissebb Hitel Monitor kutatás 3 évre visszamenőleg vizsgálta meg a magyarok karácsonyi ajándékozási szokásait. Lelkesedés tekintetében szinte semmi sem változott: idén is a 18-69 éves lakosság nyolctizede fog ajándékot vagy ahhoz szükséges alapanyagokat vásárolni – derül ki az országos reprezentatív kutatás adataiból.** A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a klasszikus ajándékok valamelyest vesztettek a népszerűségükből: csökkenő tendenciát mutatnak a TOP 5 kategória termékei, egyre kevesebben szándékoznak a zokni-nyakkendő-sál tengelyről választani és igyekszünk majd sokrétűbb, izgalmasabb ajándékkal meglepni szeretteinket. Az biztos, hogy túlnyomó többségünk mindenképpen fog vásárolni, és nem számít sem az aktuális, sem a jövőben remélt anyagi helyzetünk. Az adventi ünnep sikere töretlen: karácsonynak mindig lennie kell**
Az idei legfrissebb kutatás 3 évre visszamenőleg vizsgálja meg a magyarok karácsonyi ajándékozási szokásait. Lelkesedés tekintetében szinte semmi nem változott: idén is a 18-69 éves lakosság nyolctizede fog ajándékot vagy ahhoz szükséges alapanyagokat vásárolni (2018: 80%, 2017: 78%, 2016: 78%). Ugyanakkor idén a kreativitásunk újra szárnyra kap: 18 százalékunk tervez készíteni ajándékot vásárolt alapanyagból (2017: 13%). A kinek, mit és hol kérdésekben az elmúlt karácsonyhoz hasonlóan gondolkodunk. Az ajándékok beszerzésének elsődleges helyszíne továbbra is a pláza (59%), ezt követi a hiper- és szupermarket (51%), valamint a – jellemzően magyar – webshop (48%).
Az anyagi forrásokat tekintve kis csökkenés tapasztalható: átlagosan 29.500 Ft-ból fog kijönni az idei karácsonyi ajándékozás (2017: 31.900 Ft) – az ajándékot vásárolók esetében 37.100 Ft-ból (2017: 41.300 Ft) – aminek fő forrásai az aktuális havi jövedelem (60%) és a megtakarítás (47%). Hitelből kevesen, tízből egy ember fedezi az ünnepi ajándékokat. A karácsonyi vásárlási trendek stabilitása azt mutatja, hogy várjuk a karácsonyt, őrizzük a hagyományokat, készülünk, vásárolunk erre az alkalomra.
Idén izgalmasabb ajándékok dobozban
A tervezett ajándékok között továbbra is a ruhák (42%) és szépségápolási termékek (40%) vezetnek, szintén a listán elől foglalnak helyet még a játékok (37%), az élelmiszerek (32%), valamint a könyvek is (30%). Az elektronikai és műszaki cikkek (28%) és a konyhai és háztartási gépek (23%) pedig a népszerűségi lista végén foglalnak helyet. De megnézve a 3 év távlatát a számok azt mutatják, hogy a klasszikus ajándékok kora lassan leáldozóba fordul: csökkenő tendenciát mutatnak a TOP 5 kategória termékei, egyre többen vannak azok, akik ékszer (18%), utalvány vagy kupon (12%) mellett döntenének. A tavalyi évhez képest a számítógépes szoftvereket (12%) is várhatóan többen fogják választani.
Ha esik, ha fúj, karácsonyra mindig költünk
A kutatás megvizsgálta, hogy van-e összefüggés a karácsonyi költekezés és az anyagi helyzet megítélése között. A magyar családok többsége háztartásuk jelenlegi helyzetét jónak érzi (59%), meg tudja venni az alapvető dolgokat, meg tud engedni magának egy-két extra költést, egy részük még félre is tud tenni. A jövőbeli alakulással kapcsolatban pedig még pozitívabbak a várakozások: a többség szerint az anyagi helyzete ugyanolyan lesz, mint tavaly volt, vagy még jobb lesz (76%). Emellett elmondható, hogy egyre csökken azok aránya, akik rossznak érzik az anyagi helyzetüket (2015: 56%, 2016: 49%, 2017: 47%, 2018: 41%). Az eredmények mellé állítva a karácsonyi vásárlási terveket az látszik, hogy a karácsonyra ajándékot vásárolók aránya nem változik (2018: 78%, 2017: 78%, 2018: 80%).
Karácsony az USA-ban: ropognak az amerikai dollárok, szilárd a gazdaság és a családi kassza érzete
A Deloitte megbízásából idén tavasszal készült kutatás1 adataiból kiderült: az amerikai családok 73%-a szerint a gazdaság növekedés folytatódni fog vagy stabilizálódik, sőt a fogyasztók többsége ugyanezt a nézetet levetíti a saját háztartására, amelyről úgy vélekedik, hogy az elmúlt évben jól teljesített. Emögött az észlelések mögött húzódnak a karácsonyi költekezés mozgatórugói. Az amerikaiak többsége (78%) a tavalyi évhez képest idén többet tervez elkölteni, nem meglepően a jobb háztartási helyzet és a gazdaságba fektetett nagyobb bizalom okán. *
Még annak ellenére sem, hogy bizakodóbbak vagyunk a jelenünket, és a jövőnket illetően. Ez azt feltételezi, – az amerikai családokkal ellentétben*2 – hogy a magyarokban él egy kép, egy előre eltervezett összeg, amit szívesen elköltenek karácsonyra, és emellett ki is tartanak. Tehát, ha esik, ha fúj, ez az összeg fix, nem befolyásol minket, hogy éppen milyen anyagi helyzetben vagyunk, vagy mit remélünk a jövőben.
Itthoni trendek: előre gondolkodva vásárolunk ajándékot
Korábbi Hitel Monitor kutatásunk** igazolta, hogy a magyar emberek többsége (59%) már novemberben vagy korábban elkezdi az ajándékbeszerzést, de decemberben is sokan (41%) vásárolnak. A nemeket tekintve inkább a nők kezdik el korábban az ajándékok begyűjtését, és jobban igyekeznek, mint a férfiak. Emellett ott van azért a másik véglet is, akik az utolsó pillanatra, december második-harmadik hetére hagyják a meglepetések összegyűjtését (19%).
Az idén november 16-23 közötti, lassan 1 hetesre nyúló Black Friday időszak erősen kötődik a karácsonyhoz: az akcióban részt vevők több, mint nyolctizede (83%) karácsonyi ajándékokat is tervezett ekkor vásárolni, de többségük azért már hamarabb nekilát az ajándékok beszerzésének. Az idei Fekete Pénteken népszerű termékek köre nagyban hasonlít az ajándékként tervezett termékekére: ezt a listát is a ruhák (44%), játékok (43%), szépségápolási termékek (36%), könyv (33%) és élelmiszer (32%) kategóriák vezetik. Ugyanakkor az elektronikai cikkek – különösen az okostelefon (22%) – és a háztartási berendezések kategóriái nagyobb figyelmet kaptak a Black Friday kapcsán, mint tervezett karácsonyi ajándékként.
USA: csiripel az „early bird” vásárlási trend
Amerikában a legtöbben (60%) már Hálaadás (november 22) előtt elkezdenek karácsonyra vásárolni, sőt a Deloitte kutatását* kitöltők 21 százalékánál mindez már november előttre tehető. Ezek a korai vásárlási trendek nagyon kedveznek a kereskedőknek, főleg mivel az ebbe a típusba tartozó vásárlók 370 dollárral többet terveznek elkölteni, mint az „utolsó pillanatos” vevők. Az idei ünnepi dollárok 57 százaléka online csatornákon keresztül (asztali gép, laptop, mobil, tablet), míg 36 százaléka áruházon belül, bevásárlóközpontokban kerül majd elköltésre.