Hitel Monitor

Pandémia és pénzügyi digitalizáció

Kovács Sándor Zsolt
A KRTK Regionális Kutatások Intézete kutatója, a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnökségi tagja, közgazdász
2020. II.
A koronavírus-járvány az egyének napi életvitelét (munka, oktatás, bevásárlás, szabadidő stb.) jelentősen átalakította, kiszélesedett az online lehetőségek tárháza. A személyes pénzügyek területén a változások nem újak, érdekesebb kérdés a lakossági hozzáállás vizsgálata. Ezeket a trendeket vizsgálja a Cofidis Hitel Monitor friss, májusi felmérése.

A lehetőség adott!

A digitális átállás a pénzügyek területén már évek óta zajló folyamat, eredményeképp egyre több klasszikus banki, egyéb pénzügyi szolgáltatás is elérhető online formában, általában az offline termékpaletták alternatívájaként

A kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek mellett egyre több egyéb pénzügyi szolgáltató (pl. mikrohitel, biztosító, befektetési társaság), FinTech vállalkozás és online megoldás kívánja segíteni a fizikai kapcsolatokat mellőző, sok esetben gyorsabb pénzügyi ügyintézést, ami az utóbbi hónapokban tapasztalható koronavírus pandémia miatt a korábbi „csak kényelmesebb” mellett már az „egészségügyileg biztonságosabb” módnak is tekinthető. Összességében a hazai online pénzügyi szolgáltatások kínálati oldalról kielégítőnek, a paletta folyamatosan bővülő. Érdemes azonban megnézni a fogyasztó oldalt, annak érveit, attitűdjeit.

Változások a mindennapi életben, pénzügyekben

A koronavírus-járvány és a megfékezését célzó veszélyhelyzeti intézkedések a mindennapi pénzügyekben is változásokat hoztak, az országos, reprezentatív mintán alapuló felmérése alapján a készpénzes fizetést egyre inkább felváltja a bankkártya használata, megugrott az internetbank és mobilbank szolgáltatások igénybevétele. A végbement változásokat egyfajta kényszer szülte, így hosszú távú hatásai kiszámíthatatlanok, a teljes személyes ügyintézés elsődlegességére való visszarendeződéstől a teljes digitalizációig terjedő skálán mozoghat. Véleményem szerint egyfajta kettősség fog bekövetkezni olyan formában, hogy a különböző internetes és mobil applikációk kényelmessége (gyors, nem helyhez kötött, nincs sorban állás stb.) mellett a komolyabb döntési szituációkban a személyes kapcsolatokon alapuló ügyintézés újra jelentőséget kap.

Online hitelügyintézés?

A hitelfelvétel és a hozzá tartozó adminisztráció sokak számára átláthatatlan, bonyolult folyamat, ezért bizalmat, megnyugvást ad a személyes ügyintézés, kapcsolattartás. Ezek az elvárások az online, telefonon közvetített termékek esetében nem teljesülnek ugyanazon a fokon. Valószínűsíthető, hogy ez az attitűd húzódik meg a jelenlegi felmérés meglepő eredménye mögött is, miszerint az online hitelügyintézés elutasítási foka a járvány hatására sem változott szignifikánsan a korábbi felmérésekhez képest. A kvázi azonos eredményekből sejthető, hogy az online hitelügyintézést elfogadók aránya elérte felső határát, hosszabb távon sem várható drasztikus megugrása.

Óvintézkedések

A veszélyhelyzetben bevezetett intézkedések, kialakult változások sokak számára jártak gazdasági kárral, fizetés-, jövedelem kieséssel, vállalkozási tevékenységek szüneteltetésével vagy megszűntetésével. A kialakult szituáció, illetve bizonyos szolgáltatások elérhetőségének idő-szakos megszűnése (mozi, színház, vendéglátóhelyek) hozzájárult a napi költések csökkenéséhez, egyfajta takarékoskodáshoz. Szintén érthető, hogy a gazdasági recesszió elhúzódásának vélelme a nagyobb, főképp hitelt, kölcsönt igénylő beszerzéseket és beruházásokat is vissza-fogta, az ezzel kapcsolatos terveket nagyrészt átírta.

Kilátások

A felmérés alapján a lakosság döntő többsége nem számít arra, hogy a pandémia elmúltával visszarendeződés várható és minden a korábbiakban megszokott rendben menne tovább, a járványhelyzet elmúlása után a gazdasági válság még hosszasan elhúzódik, az egyes változások hosszabb távra megváltoztatják életünket. Hasonló a vélekedés a pénzügyek online térbe kerüléséről is, a válaszadók véleménye szerint a digitalizáció az online ügyintézés, vásárlás, hitelfelvétel esetében tartósabban fennmaradó változás, mint például a home office-ra, az távoktatásra, vagy a weben történő élelmiszer-beszerzésre való berendezkedés. 

Az igénybevétel lehetőségeit rontja néhány tényező, adottság, úgy, mint a keresleti oldal korlátozottsága (jövedelmi helyzet, képzettség, online ismeretek, internet hozzáférés) és a növekvő pénzügyi kirekesztés. Éppen ezért elengedhetetlen a szükséges kompetenciák fejlesztése, a pénzügyi ismeretek és kultúra fejlesztése, mert ezek nélkül további jelentős előrelépés nem vár-ható.

Kovács Sándor Zsolt
A KRTK Regionális Kutatások Intézete kutatója, a Magyar Regionális Tudományi Társaság elnökségi tagja, közgazdász

Diplomáját a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karán szerezte 2009-ben pénzügyi eszközök és intézmények szakirányon. Kutatási területe a pénzügyi intézmények és szolgáltatások területi kérdéseire, a pénzügyi kirekesztés különböző aspektusaira (földrajzi, társadalmi, digitális), a környezeti és társadalmi fenntarthatóság pénzügyi intézmények kialakult gyakorlataira terjed ki. A témában több folyóiratcikk, könyvfejezet szerzője, társszerzője.

További cikkek

Nincs karácsony hitel nélkül?

Nincs karácsony hitel nélkül? Vélemény

Nincs karácsony hitel nélkül?

Az elmúlt évek inflációja komolyan megterhelte a magyar háztartások pénztárcáját. A 2023-as év során az árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, és bár idén az inflációs ráta várhatóan 4,5 százalék körülire csökkenhet, a megélhetési költségek még mindig magas szinten állnak. Az év utolsó hónapjaiban, különösen a november-decemberi időszakban, az ünnepek és az akciók (mint például a Black Friday) további kiadásokra ösztönzik a fogyasztókat, ami tovább növeli a pénzügyi terheket.

2024.11.07

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra Kutatás

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többség ugyanis már műfenyőt állít. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.11.07

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen Vélemény

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Ahogy közeleg az advent, egyre izgatottabban várjuk a karácsony ünnepét. Csakhogy a várakozás sokszor nemhogy örömmel, de rengeteg stresszel párosul. Tényleg jobb adni, mint kapni? Tippjeink segítségével bebizonyítjuk: van megoldás arra, hogy kiiktassuk a stresszfaktort, és ne csak a gyerekek számára legyen igazán meghitt a szeretet ünnepe.

2024.11.07