A lehetőség adott!
A digitális átállás a pénzügyek területén már évek óta zajló folyamat, eredményeképp egyre több klasszikus banki, egyéb pénzügyi szolgáltatás is elérhető online formában, általában az offline termékpaletták alternatívájaként.
A kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek mellett egyre több egyéb pénzügyi szolgáltató (pl. mikrohitel, biztosító, befektetési társaság), FinTech vállalkozás és online megoldás kívánja segíteni a fizikai kapcsolatokat mellőző, sok esetben gyorsabb pénzügyi ügyintézést, ami az utóbbi hónapokban tapasztalható koronavírus pandémia miatt a korábbi „csak kényelmesebb” mellett már az „egészségügyileg biztonságosabb” módnak is tekinthető. Összességében a hazai online pénzügyi szolgáltatások kínálati oldalról kielégítőnek, a paletta folyamatosan bővülő. Érdemes azonban megnézni a fogyasztó oldalt, annak érveit, attitűdjeit.
Változások a mindennapi életben, pénzügyekben
A koronavírus-járvány és a megfékezését célzó veszélyhelyzeti intézkedések a mindennapi pénzügyekben is változásokat hoztak, az országos, reprezentatív mintán alapuló felmérése alapján a készpénzes fizetést egyre inkább felváltja a bankkártya használata, megugrott az internetbank és mobilbank szolgáltatások igénybevétele. A végbement változásokat egyfajta kényszer szülte, így hosszú távú hatásai kiszámíthatatlanok, a teljes személyes ügyintézés elsődlegességére való visszarendeződéstől a teljes digitalizációig terjedő skálán mozoghat. Véleményem szerint egyfajta kettősség fog bekövetkezni olyan formában, hogy a különböző internetes és mobil applikációk kényelmessége (gyors, nem helyhez kötött, nincs sorban állás stb.) mellett a komolyabb döntési szituációkban a személyes kapcsolatokon alapuló ügyintézés újra jelentőséget kap.
Online hitelügyintézés?
A hitelfelvétel és a hozzá tartozó adminisztráció sokak számára átláthatatlan, bonyolult folyamat, ezért bizalmat, megnyugvást ad a személyes ügyintézés, kapcsolattartás. Ezek az elvárások az online, telefonon közvetített termékek esetében nem teljesülnek ugyanazon a fokon. Valószínűsíthető, hogy ez az attitűd húzódik meg a jelenlegi felmérés meglepő eredménye mögött is, miszerint az online hitelügyintézés elutasítási foka a járvány hatására sem változott szignifikánsan a korábbi felmérésekhez képest. A kvázi azonos eredményekből sejthető, hogy az online hitelügyintézést elfogadók aránya elérte felső határát, hosszabb távon sem várható drasztikus megugrása.
Óvintézkedések
A veszélyhelyzetben bevezetett intézkedések, kialakult változások sokak számára jártak gazdasági kárral, fizetés-, jövedelem kieséssel, vállalkozási tevékenységek szüneteltetésével vagy megszűntetésével. A kialakult szituáció, illetve bizonyos szolgáltatások elérhetőségének idő-szakos megszűnése (mozi, színház, vendéglátóhelyek) hozzájárult a napi költések csökkenéséhez, egyfajta takarékoskodáshoz. Szintén érthető, hogy a gazdasági recesszió elhúzódásának vélelme a nagyobb, főképp hitelt, kölcsönt igénylő beszerzéseket és beruházásokat is vissza-fogta, az ezzel kapcsolatos terveket nagyrészt átírta.
Kilátások
A felmérés alapján a lakosság döntő többsége nem számít arra, hogy a pandémia elmúltával visszarendeződés várható és minden a korábbiakban megszokott rendben menne tovább, a járványhelyzet elmúlása után a gazdasági válság még hosszasan elhúzódik, az egyes változások hosszabb távra megváltoztatják életünket. Hasonló a vélekedés a pénzügyek online térbe kerüléséről is, a válaszadók véleménye szerint a digitalizáció az online ügyintézés, vásárlás, hitelfelvétel esetében tartósabban fennmaradó változás, mint például a home office-ra, az távoktatásra, vagy a weben történő élelmiszer-beszerzésre való berendezkedés.
Az igénybevétel lehetőségeit rontja néhány tényező, adottság, úgy, mint a keresleti oldal korlátozottsága (jövedelmi helyzet, képzettség, online ismeretek, internet hozzáférés) és a növekvő pénzügyi kirekesztés. Éppen ezért elengedhetetlen a szükséges kompetenciák fejlesztése, a pénzügyi ismeretek és kultúra fejlesztése, mert ezek nélkül további jelentős előrelépés nem vár-ható.