Hitel Monitor

Már a lakosság is a bőrén érzi a szakemberhiányt

Cofidis Hitel Monitor
2018. III.
A lakosság is tisztán érzékeli már, hogy a szolgáltató szektorokban sok a hiányszakma és jelentős a munkaerőhiány.

Kulcsfontosságú a szakképzett munkaerő megbecsülése

A magyarok több, különböző típusú szakma esetében is nehéznek tartják a megfelelő szakemberek megtalálását. Ide tartozik a szakorvos (84%), a villanyszerelő (82%), a festő-mázoló (80%), a háztartási gép szerelő (79%) – d**erült ki a** Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatásának friss adataiból. A munkaadói oldalon a munkaerő megbecsülésének, képzésének, megtartásának fontossága már olyan szakmákat is elért, amelyek a lakosság szemében alacsonyabb megbecsülésnek örvendenek.

Hétköznapi hősök – szakmák, amelyekkel a leggyakrabban találkozunk

A mindennapok során igénybe veszünk számos szolgáltatást: legalább havonta egyszer postai ügyintézőhöz fordulunk (56%), buszvezető (52%) visz minket dolgozni, felkeressük a háziorvost (33%), levágatjuk a hajunkat a fodrásznál (31%) és felszolgálók, pultosok (27%) hozzák ki nekünk az ételt az étteremben. Ennél ritkábban, de szükségünk van ügyeink intézéséhez telefonos ügyfélszolgálatosra (16%), banki (14%) és hivatali ügyintézőre (12%). Néha szakorvoshoz (11%) is kell mennünk. Ennél még ritkábban keresünk taxisofőrt (3%) és a mesteremberekre, mint például háztartási gép szerelőre (2%), villanyszerelőre (1%) is alig-alig szorulunk rá.

Fordul a kocka, amikor mi keresünk szakembert

Egészen másképp fest a helyzet, amikor történik valami változás vagy váratlan probléma a családban. A lakosság több mint 80 százaléka úgy érzi, hiába keresi, nem találja, vagy csak nagyon nehezen a megfelelő szaktudással rendelkező szakembert, olyan esetekben, amikor szükségünk van egy jó szakorvosra vagy otthon olyan gondok vannak a világítással, amit csak villanyszerelő tud megoldani, netán épp felújítunk, és festő-mázoló szakember kell sürgősen. Budapest és vidék relációban is érezhető némi különbség: a fővárosban élők úgy érzik, általában nehezebben jutnak hozzá bármilyen szakemberhez.

Kiket keres a munkaadói oldal? 

A vállalati oldal is szakemberhiányról számol be. 2018-ban az üres álláshelyek aránya, a kommunikáció / pénzügyi, biztosítási tevékenység / ingatlanügyletek / szakmai, tudományos műszaki tevékenység területeken 3,6 százalék, ami 2017-ben a 3,2 százalékos arányához képest növekedést mutat a KSH adatai szerint1. A magyarországi hiányszakmák listáját már hatodik éve a szakmunkások vezetik, második helyen a sofőrök, a harmadik helyen pedig a mérnökök állnak. A tíz legnehezebben betölthető munkakör között van: az adminisztratív munka, az irodai asszisztens, a könyvelő, a műszerész, a vendéglátóipari szakember, az orvos, a gépkezelő, és sofőröket is nehéz találni.2

Lakosság VS. munkaadók: más mozit néznek 

A munkaadók által kifejezetten keresett, jól fizetett munkakörök közül számos alacsony megbecsülésnek örvend a lakosság szemében, és úgy vélik, az adott munkakörben nincs szükség egzakt szakértelemre, de magas elvárásokat támasztanak velük szemben. Erre jó példa a telefonos ügyfélszolgálatos pozíció: az emberek úgy vélik, könnyű megfelelő munkaerőt találni (33%), és a feladatot szinte bárki el tudja végezni, ehhez képest komoly szektorspecifikus szakmai felkészültséget (89%), alaposságot (88%), udvariasságot (86%), megbízhatóságot (86%) és segítőkészséget (84%) várnak a vonal másik végén ülőtől.

„Alapjaiban alakul át a munkaerőpiac: a szektorspecifikus ismeretek szinte minden munkakör betöltéséhez szükségessé válnak. A változások különösen jól tetten érhetők az ügyfélszolgálati munkakör átalakulásában, nálunk például a folyamatosan változó hitelpiac ismerete, a szakmai felkészültség a mindennapi működésünk részét képezik. Pénzügyi tanácsadóként olyan munkatársakat képezünk, akik bizalomra alapuló, partneri kapcsolatot építenek ki ügyfeleinkkel és pénzügyi mentorként állnak mellettük. A megbecsülés, tisztelet és a felelősségteljes hozzáállás alapérték az ügyfélszolgálaton, ahol munkatársaink az ügyfelek hosszú távú elégedettségének kialakítására törekszenek.  – mondta el Krant Klaudia, a Cofidis Magyarország ügyfélkapcsolati területvezetője.

Források: 1 Xstadat 2018, 2 Magyarországi hiányszakmák és gazdasági növekedés;
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}