Hitel Monitor

Minden második magyar előre készül a fűtési szezonra

Cofidis Hitel Monitor
2023. III.
A magyarok 53 százaléka számít még idén ősszel nagyobb extra kiadásra. A háztartások pénzügyeit a fűtési szezonra való felkészülés mellett a magasabb fizetéssel kecsegtető munkahelyváltási tervek határozzák meg, mely a 30 év alatti dolgozó generáció közel egyharmadát foglalkoztatja – derült ki a Cofidis Hitel Monitor friss reprezentatív kutatásából.

A hitelspecialista vállalat harmadik negyedéves felmérése során a szezonális költésekkel kapcsolatos várakozásokat vizsgálta. Az 1000 fős mintán végzett kutatás eredményei alapján a lakosságnak már kettőnél többször kell nagyobbra nyitni a pénztárcát az év során. Habár a legtöbben karácsonykor és a nyári szezonban lépik túl a szokásos havi keretüket, az őszi kiadások szintén megterhelik az amúgy is hiányos családi kasszát. A magyarok 53 százaléka számít még idén ősszel jelentős extra kiadásra: a legnagyobb tételeket a ruházati cikkek, az iskolakezdés, a lakásfelújítás, az utazás és az egészségügyi kezelések jelentik.

 

Már ketyeg a rezsióra!

A Cofidis Hitel Monitor felmérés rámutat: a magyarok mintegy negyede gondolja úgy, hogy a múlt évhez képest az idei fűtési szezonban többet kell majd kigazdálkodnia, átlagosan 124 ezer forinttal. Erre a lakosság több mint fele előre készül: takarékoskodik a rezsiszámlára (14%), előre megvásárolja a tüzelőt (19%), illetve már most is átalányt fizet (28%).

Tudatos rezsicsökkentésre készül a következő egy évben a 18-69 évesek 62 százaléka. Ezen belül közel harmaduk úgy spórol majd, hogy alacsonyabb hőmérsékletre fűti fel a lakást, ötödük pedig energia- és víztakarékosabb háztartási gépeket, berendezéseket vásárol. Már az elmúlt évben is sokan próbáltak faragni a kiadásokon otthonuk modernizálásával: a magyarok 19%-a energiatakarékos világításra váltott, korszerű háztartási gépeket szereztek be (9%), valamint jól szigetelő új nyílászárókra cserélték a régieket (8%). Jól látszik, hogy slágerterméknek számítottak a háztartási gépek az elmúlt egy évben, ez a termékkör 42 százalékos részesedéssel vezeti az áruhitelcélok listáját.

 

Családi kassza

Az eredményekből kiderül: a háztartások májushoz képest kevésbé borúlátóan vélekednek az anyagi helyzetükről, ám továbbra is -20 ponton áll a Cofidis családi kassza hangulatindex mutatója.

Megérezte a magyarok pénztárcája az áremelkedések hatását: tavaly júliushoz képest 50 ezerrel több, mintegy havi 200 ezer forint hiányzik a családi kasszából. Csupán 25 százalékuk állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, a válaszadók háromnegyedének több bevételre lenne szüksége.

Úgy tűnik, a kormányzati intézkedések némileg képesek enyhíteni a családi kassza hiányát: a már hidegélelmiszer-vásárlásra is felhasználható SZÉP-kártya az érintett háztartások 17 százaléka szerint könnyít jelenlegi helyzetén. Negyedük pedig használta már az online árfigyelő rendszert, és a használók 43 százaléka ennek alapján dönti el, melyik üzletbe megy bevásárolni.

Munkahelyváltás még idén, nagyobb fizetésért

A havi megélhetés emelkedő költségei átírták a munkahelyekkel kapcsolatos elvárásokat. Még idén a munkavállalók egyhatoda tervez váltani a magasabb kereset reményében – főleg a 30 év alattiak „lépnének”, közöttük az arány 29 százalék. Meglepő módon a 18-69 éves munkavállalók 64 százaléka választaná a többet fizető munkahelyet még akkor is, ha ez nem felel meg az eddigi képzettségüknek vagy szakmai tapasztalatuknak.

Cofidis Hitel Monitor – hitelfelvételi kedv

·         A magyarok 10 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legkedveltebb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön.

·         Akik elképzelhetőnek tartják a nem lakáscélú hitelfelvételt, azok átlagosan 1 280 000 forintot vennének fel.

·         A következő 3 hónap leggyakoribb hitelcéljai a lakásvásárlás (32%) és a lakásfelújítás (30%). A magyarok 14 százaléka még idén szeretne lakásfelújításba fogni, átlagosan 1 950 000 forintot szánnának erre.

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}