Hitel Monitor

Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Cofidis Hitel Monitor
2024. II.
Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

Hogyan viselkedünk az egyes pénzzel kapcsolatos helyzetekben? Milyen generációs alapélmények határozzák meg a pénzügyi attitűdöt? Mit tanultunk a szüleinktől és mit adnánk át szívesen a gyermekeinknek? – többek között ezeket a kérdéseket járta körül a Cofidis Hitel Monitor 2024 második negyedévének felmérése generációs bontásban.

A 18-69 évesek fele már most készül anyagilag minden olyan eseményre, amire a következő 3 évben számíthat. A legtöbbféle célt a 18-29 éves Z generáció tűzte ki maga elé, de a listát minden generáció esetében ingatlannal kapcsolatos költségek vezetik. Emellett az idősebbeket már a nyugdíjba vonulás foglalkoztatja leginkább, a fiatalabbak fókuszában pedig a családalapítás, a gyermekek taníttatása áll, de a magánegészségügyi kezelések költségei is előkelő helyen szerepelnek – a Z generáció kivételével mindenkinél a top 3-ban.

Mértékletes baby boomerek

A baby boomerek (60-69 évesek) vezetnek a megtakarítások terén: 38 százalékuknak van annyi félretett pénze, hogy egy váratlan, sok százezres anyagi teherrel járó helyzettel is szembenézzen. E generáció kétharmada a szüleitől ellesett bölcsességeket követi, melyek mértékletességre, takarékosságra és észszerű gazdálkodásra tanították őket. Ennek köszönhetően a baby boomerek felének folyamatosan van legalább 3 havi megélhetéshez szükséges vésztartaléka – ez a magyarok csupán egyharmadára igaz. Minél fiatalabb generációról beszélünk, annál inkább jellemző, hogy a nem feltétlenül létszükséglet nagyobb kiadásokat csak plusz munka vállalásával tudnák finanszírozni.

Spórolás kontra a pillanat megélése

A kutatás adataiból jól látszik: bár mind a négy generáció állítja, hogy a megtakarításaihoz csak végszükség esetén nyúlna hozzá, úgy tűnik, a Z generáció már másképp gondolkodik a pénzről. 42 százalékuk vallja, hogy megenged magának extra kiadásokat, mert az életet most kell élni, sőt gyakrabban még többet is költenek, mint ami beleférne a keretbe. Ezek az attitűdök háttérbe szorulnak az X generációnál (45-59 évesek) – ők a jövedelmükből a legtöbbet lakhatásra költik.

Mit tanítottak a szülők a pénzügyekről?

„Addig nyújtózkodj, ameddig a takaród ér”, illetve „sok kicsi sokra megy” – szól a baby boomerek és az X-esek első számú útravalóként kapott intelme. A magyarok 46 százaléka azt tanulta, hogy a pénzért keményen meg kell dolgozni, azonban már csak az Y-onok negyede és a Z-k ötöde adná tovább ezt a mentalitást saját gyermekének. A korral párhuzamosan a hitelfelvétellel kapcsolatos szkeptikusság is csökken, a Z generációnak csupán 19 százaléka kapta azt az útmutatást a szüleitől, hogy kerülni kell a kölcsönöket.

Többen, de kevesebbet – hitelfelvételi trendek

2024 második negyedévében visszatért a magyarok hitelfelvételi kedve, ám jelentősen csökkent a felvenni kívánt összeg. Akik elképzelhetőnek tartják a nem lakáscélú hitelfelvételt, azok átlagosan 977 ezer forintot vennének fel. Ez az összeg az előző év átlagához képest több mint 300 ezer forinttal, 23,7 százalékkal alacsonyabb.

  • Az év eleji 9-ről 12 százaléka ugrott a következő egy évben hitelt felvenni tervezők aránya, és egyre népszerűbbek a kisebb összegű kölcsönök.
  • A legnépszerűbb hiteltípus továbbra is a személyi kölcsön. A következő 3 hónap leggyakoribb hitelcéljai a lakásfelújítás (30%) és a lakásvásárlás (29%), ezt követi az autóvásárlás (22%) és a háztartási nagygépek vásárlása (17%), alig megelőzve a másik hitel kiváltásását (16%) és az egészségügyi kezelés finanszírozását hitelből (14%).
  • A magyarok 8 százaléka eseti hirtelen kiadást, például egy autójavítást hitelből oldana meg, 5 százalékuk pedig ezt választaná egy nem létszükségleti helyzet megoldására is.

Tudatosabbak azok, akik zsebpénzt kaptak

A zsebpénz generációkon átívelő, jól bevált módszer a gyerekek pénzügyi nevelésére, a többség kapott is gyerekkorában – akik nem kaptak, a mai napig kevésbé tudatosan állnak a pénzhez. Ez a különbség még azonos jövedelmi csoporton belül is megfigyelhető. A zsebpénz rendszeres fizetésének kezdetében tapasztalható némi változás: a baby boomerek inkább 12 éves kortól kaptak, míg a későbbi generációk már inkább 10-11 évesen, és a saját gyerekeiknek pedig átlagosan 9 éves kortól adnak rendszeresen.


Válságtanítások

Az elmúlt évek válságai is hoztak változásokat a magyarok pénzügyi tudatosságában, leginkább az Y és a Z generációra hatottak. Utóbbiak saját bevallásuk szerint ennek hatására tanultak meg fontos dolgokat: rugalmas alkalmazkodás a váratlan pénzügyi helyzetekhez (31%), értékálló befektetések fontossága (20%), több lábon állni a pénzügyi források bővítése érdekében (18%).

Apró kis füllentések

A magyaroknál a napi kiadások és az infláció a leggyakoribb pénzügyi beszédtéma, amely a lakosság felénél legalább hetente szóba kerül, ám az Y és a Z generációt kevésbé foglalkoztatja az infláció. A Cofidis Hitel Monitor kutatásból az is kiderül, hogy a magyarok 58 százaléka füllentett már szeretteinek a valós költéseiről, átlagosan 43 ezer forintot nem vallott be; ebben nincs is érzékelhető különbség a generációk között. Az azonban egyáltalán nem jellemző, hogy dugipénzük legyen, amit eltitkolnak a párjuk vagy a családtagjaik elől, ez csupán 15 százalékukra igaz.

Generációs bontás a kutatásban: baby boomer (2024-ben 60-69 éves), X generáció (45-59 évesek), Y generáció (30-44 évesek), Z generáció (18-29 évesek)

Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Megújult bizalom a hitelpiacon?
Megújult bizalom a hitelpiacon? Vélemény
Megújult bizalom a hitelpiacon?

Az idei év a hitelpiac fellendülésétől hangos, érdemes tehát megvizsgálni közelebbről is a helyzetet: mi történt az elmúlt időszakban? Merre táncolhatnak a kamatok? És mi hajtja a lakosság döntéseit?

2024.10.08
A közösségi média az új pénzügyi tanácsadó?
A közösségi média az új pénzügyi tanácsadó? Kutatás
A közösségi média az új pénzügyi tanácsadó?

A magyarok közel egyharmada érzi úgy, hogy kényelmesen megél jövedelméből, míg akiknél hiányos a kassza, azoknak havi plusz 200 ezer forintra lenne szüksége. A lakosság 9 százaléka venne fel hitelt a következő 1 évben, a nem lakáscélú hitel tervezett összege 1,1 millió forint. A válaszadók 37 százaléka pénzügyi témákban megbízható forrásnak tartja a közösségi médiát, 15 százalékuk döntést is hoz az ott látottak alapján. A gyors kattintás a hitelfelvételi folyamat kapcsán is alap: a teljes online ügyintézés a magyarok fele szerint elvárható – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.10.08
Régi félelmek és új kihívások – hogyan formálják a hitelfelvételt napjainkban?
Régi félelmek és új kihívások – hogyan formálják a hitelfelvételt napjainkban? Vélemény
Régi félelmek és új kihívások – hogyan formálják a hitelfelvételt napjainkban?

A legfrissebb hitelfelvételi adatokból látszik, hogy lassan ébredezik a szektor, de vajon mennyire mondható el ez a hitelekkel kapcsolatos bizalomról? A devizahitel-válságnak, vagy épp a Questor-ügynek hosszú az árnyéka, a közelmúlt krízisei – a Covid okozta megtorpanás, a háborús infláció és a magas kamatok – is mélypontra vitték a hazai hitelezést a tavalyi évre. Ezzel párhuzamosan a hiteligénylési folyamatok soha nem látott mértékben váltak egyszerűbbé az online ügyintézés elterjedésének köszönhetően, ám kérdéses, hogy a lakosság bizalma lépést tart-e ezzel a technológiai fejlődéssel. Nem mindenki érzi még ugyanis magát komfortosan a digitális megoldások világában.

2024.10.08
{FOOTER_JS}