Hitel Monitor

Spórolni kezdtek a magyarok, de az autózásról nem mondanának le

Cofidis Hitel Monitor
2022. III.
A magyarok közel 60%-a számít ősszel magasabb áram- és gázszámlára, miközben egy átlagos jövedelmű háztartás csupán havi 3-3 ezer forintot tudna erre pluszban kigazdálkodni. Konyhapénz tekintetében havonta mintegy 100 000 Ft-os növekedéssel számolnak a háztartások, ha továbbra is az eddig megszokott termékeket szeretnék a kosarukba tenni – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

A hitelt tervezők 10%-a a családi kassza egyensúlyban tartására költené a pénzt

A harmadik negyedéves felmérés során az áremelkedések, illetve a rezsiárak megugrásával kapcsolatos várakozások voltak fókuszban.Meredeken emelkedik azok aránya, akik az anyagi helyzetük rosszabbodására számítanak idén. Júliusban már a magyarok 59 százaléka látta úgy, hogy 2021-hez képest pénzügyi lehetőségei jelentősen romlanak, sőt, ez az arány meghaladja a 2020-as első Covid-hullám alatt mért szintet is.

Benzinár: 1000 forint a lélektani határ

Bár a kétszámjegyű infláció és az energiaválság miatt mindenkinek húzni kell a nadrágszíjon, a magyarok még mindig ragaszkodnak az autózáshoz. 68 százalékuk akkor sem változtatna jelentősen tankolási szokásain, hamegszűnne a hatósági üzemanyagár. Az autó az elsődleges választás ugyanis a nagybevásárlás elintézéséhez, a munkába járáshoz és a vidéki utazásokhoz is. A kutatás szerint a megfizethetetlen lélektani határ a literenkénti 1000 forintos üzemanyagár lenne.

Ennyi hiányzik a konyhapénzből

A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a háztartások költségvetésében az elmúlt időszakhoz képest hatványozottan jelenik majd meg az élelmiszerárak emelkedése. Ha az elkövetkező hónapokban is az eddig megszokott termékeket szeretnék a kosarukba rakni, akkor a magyarok szerint havonta átlagosan további 100 000 Ft-tal kell kiegészíteni a konyhapénzt. A felnőtt lakosság a pluszbevételt a kiadások átcsoportosításával (23%), fizetett túlórával (18%), másodállás vállalásával (16%), kiemelt bérezésű műszakokkal (15%) vagy a megtakarításai felélésével (14%) teremti elő.

Kávé és kábeltévé: a hétköznapi luxus

A takarékoskodásra való törekvés több fronton is megjelent a magyarok életében, még inkább megfontolttá váltak az elmúlt hónapokban. A háztartások közel fele a vásárolt árucikkekből az olcsóbb alternatívákat keresi, valamint 46 százalékuk a korábban vásárolt élelmiszerek egy részéről inkább lemond, hogy ezzel is több maradjon a pénztárcájában.

Van azonban néhány olyan területe a mindennapoknak, ahol a magyarok továbbra is ragaszkodnak a kedvenceikhez.Bárhogyan is folytatódnak az áremelések, kávéra és fixáras kábeltévé-előfizetésre továbbra is költenének: előbbiről a háztartások közel fele, utóbbiról 64 százalékuk nem mondana le.

A korszerűsítés várat magára

Az augusztusi fogyasztásokra vonatkozó rezsiszámlák érkezése komoly aggodalommal tölti el a magyarokat, közel 60 százalékuk magasabb áram- és gázszámlára számít.

Nehézséget okoz majd a megemelkedett havi rezsi többletköltségének fedezése: az átlagos vagy ahhoz közeli keresetűek úgy látják, mindössze 3000-3000 Ft-ot tudnak pluszban kigazdálkodni az áram- és a gázszámlák kifizetésére.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásból kiderül, hogy bár a háztartások felének esetében a lakóingatlan adottságai lehetővé tennék az energetikai korszerűsítést, napelemek felszerelésére 9, az ingatlan szigetelésére 12, kiegészítő fűtési rendszer használatára pedig mindössze 19 százalékuknak van anyagi kerete.

**Cofidis Hitel Monitor – a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása** * A magyarok 10 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,2 millió Ft. * A leggyakoribb hitelcél a lakásvásárlás (36%) és a lakásfelújítás (36%). Ugyanakkor a hitelt felvenni szándékozók 10 százaléka a családi kassza egyensúlyban tartására, 5 százaléka pedig a rezsiszámlák kifizetésére költené a pénzt. * Az elmúlt egy évben személyi kölcsönt felvevők 14 százaléka költötte az összeget a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására.
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció? Kutatás
Pénzügyi döntéseiben rugalmasabb az Y és a Z generáció?

Az otthonról hozott példát még meghatározónak tartja, ám kevésbé adná azt tovább saját gyermekeinek az Y és a Z generáció. A baby boomerek mértékletesek, a fiatalok azonban már másképp gondolkodnak a pénzről: többet engednek meg maguknak, nyitottabbak az értéktálló befektetési formákra, és kevésbé szkeptikusak a hitelekkel – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.05.14
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít? Vélemény
Legyél óvatos a pénzügyeidben – tényleg csak ez számít?

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér – hallottuk szüleinktől és mondjuk el a gyerekeinknek. De biztos, hogy a pénzügyi óvatosság az egyetlen tudás, amit érdemes átadnia egyik generációnak a másik számára?

2024.05.14
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?” Vélemény
Ami a hálószobatitkoknál is nagyobb tabu: „te mennyit keresel?”

Társadalmi interakcióink máig tele vannak tabutémákkal, az egészségügyi problémákra, a hálószobatitkokra vagy az ember hitére egyenesen illetlenség kerek-perec rákérdezni. Mégis van egy téma, amitől talán mindennél jobban feszengünk: ez pedig az anyagiak, pontosabban a fizetés kérdése. Ha erre terelődik a szó, hárítunk, hebegünk-habogunk, magyarázkodunk, vagy csak azt valljuk be, hogy elégedettek vagyunk-e az összeggel. Szégyelljük, ha túl alacsony, ha pedig túl magas, a feszültségek elkerülése érdekében hallgatunk róla – hát még, ha munkálkodik bennünk egy jó adag imposztorszindróma!

2024.05.14
{FOOTER_JS}