Hitel Monitor

Spórolni kezdtek a magyarok, de az autózásról nem mondanának le

Cofidis Hitel Monitor
2022. III.
A magyarok közel 60%-a számít ősszel magasabb áram- és gázszámlára, miközben egy átlagos jövedelmű háztartás csupán havi 3-3 ezer forintot tudna erre pluszban kigazdálkodni. Konyhapénz tekintetében havonta mintegy 100 000 Ft-os növekedéssel számolnak a háztartások, ha továbbra is az eddig megszokott termékeket szeretnék a kosarukba tenni – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

A hitelt tervezők 10%-a a családi kassza egyensúlyban tartására költené a pénzt

A harmadik negyedéves felmérés során az áremelkedések, illetve a rezsiárak megugrásával kapcsolatos várakozások voltak fókuszban.Meredeken emelkedik azok aránya, akik az anyagi helyzetük rosszabbodására számítanak idén. Júliusban már a magyarok 59 százaléka látta úgy, hogy 2021-hez képest pénzügyi lehetőségei jelentősen romlanak, sőt, ez az arány meghaladja a 2020-as első Covid-hullám alatt mért szintet is.

Benzinár: 1000 forint a lélektani határ

Bár a kétszámjegyű infláció és az energiaválság miatt mindenkinek húzni kell a nadrágszíjon, a magyarok még mindig ragaszkodnak az autózáshoz. 68 százalékuk akkor sem változtatna jelentősen tankolási szokásain, hamegszűnne a hatósági üzemanyagár. Az autó az elsődleges választás ugyanis a nagybevásárlás elintézéséhez, a munkába járáshoz és a vidéki utazásokhoz is. A kutatás szerint a megfizethetetlen lélektani határ a literenkénti 1000 forintos üzemanyagár lenne.

Ennyi hiányzik a konyhapénzből

A Cofidis Hitel Monitor kutatása szerint a háztartások költségvetésében az elmúlt időszakhoz képest hatványozottan jelenik majd meg az élelmiszerárak emelkedése. Ha az elkövetkező hónapokban is az eddig megszokott termékeket szeretnék a kosarukba rakni, akkor a magyarok szerint havonta átlagosan további 100 000 Ft-tal kell kiegészíteni a konyhapénzt. A felnőtt lakosság a pluszbevételt a kiadások átcsoportosításával (23%), fizetett túlórával (18%), másodállás vállalásával (16%), kiemelt bérezésű műszakokkal (15%) vagy a megtakarításai felélésével (14%) teremti elő.

Kávé és kábeltévé: a hétköznapi luxus

A takarékoskodásra való törekvés több fronton is megjelent a magyarok életében, még inkább megfontolttá váltak az elmúlt hónapokban. A háztartások közel fele a vásárolt árucikkekből az olcsóbb alternatívákat keresi, valamint 46 százalékuk a korábban vásárolt élelmiszerek egy részéről inkább lemond, hogy ezzel is több maradjon a pénztárcájában.

Van azonban néhány olyan területe a mindennapoknak, ahol a magyarok továbbra is ragaszkodnak a kedvenceikhez.Bárhogyan is folytatódnak az áremelések, kávéra és fixáras kábeltévé-előfizetésre továbbra is költenének: előbbiről a háztartások közel fele, utóbbiról 64 százalékuk nem mondana le.

A korszerűsítés várat magára

Az augusztusi fogyasztásokra vonatkozó rezsiszámlák érkezése komoly aggodalommal tölti el a magyarokat, közel 60 százalékuk magasabb áram- és gázszámlára számít.

Nehézséget okoz majd a megemelkedett havi rezsi többletköltségének fedezése: az átlagos vagy ahhoz közeli keresetűek úgy látják, mindössze 3000-3000 Ft-ot tudnak pluszban kigazdálkodni az áram- és a gázszámlák kifizetésére.

A Cofidis Hitel Monitor kutatásból kiderül, hogy bár a háztartások felének esetében a lakóingatlan adottságai lehetővé tennék az energetikai korszerűsítést, napelemek felszerelésére 9, az ingatlan szigetelésére 12, kiegészítő fűtési rendszer használatára pedig mindössze 19 százalékuknak van anyagi kerete.

**Cofidis Hitel Monitor – a bevételek és kiadások egyensúlyban tartása** * A magyarok 10 százaléka tervez hitelt felvenni a következő egy évben. A legnépszerűbb hiteltípus a személyi kölcsön, az átlagos hitelösszeg 1,2 millió Ft. * A leggyakoribb hitelcél a lakásvásárlás (36%) és a lakásfelújítás (36%). Ugyanakkor a hitelt felvenni szándékozók 10 százaléka a családi kassza egyensúlyban tartására, 5 százaléka pedig a rezsiszámlák kifizetésére költené a pénzt. * Az elmúlt egy évben személyi kölcsönt felvevők 14 százaléka költötte az összeget a bevételek és kiadások egyensúlyban tartására.
Cofidis Hitel Monitor

A Cofidis Hitel Monitor kutatásról: az adatok az Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.

További cikkek

Nincs karácsony hitel nélkül?

Nincs karácsony hitel nélkül? Vélemény

Nincs karácsony hitel nélkül?

Az elmúlt évek inflációja komolyan megterhelte a magyar háztartások pénztárcáját. A 2023-as év során az árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, és bár idén az inflációs ráta várhatóan 4,5 százalék körülire csökkenhet, a megélhetési költségek még mindig magas szinten állnak. Az év utolsó hónapjaiban, különösen a november-decemberi időszakban, az ünnepek és az akciók (mint például a Black Friday) további kiadásokra ösztönzik a fogyasztókat, ami tovább növeli a pénzügyi terheket.

2024.11.07

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra Kutatás

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többség ugyanis már műfenyőt állít. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.11.07

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen Vélemény

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Ahogy közeleg az advent, egyre izgatottabban várjuk a karácsony ünnepét. Csakhogy a várakozás sokszor nemhogy örömmel, de rengeteg stresszel párosul. Tényleg jobb adni, mint kapni? Tippjeink segítségével bebizonyítjuk: van megoldás arra, hogy kiiktassuk a stresszfaktort, és ne csak a gyerekek számára legyen igazán meghitt a szeretet ünnepe.

2024.11.07