Hitel Monitor

Technológia vezérelt hitelezés – lehetőség és felelősség

Suppan Márton
2020. I.
Mára általánosságban elmondható, hogy komoly kettősség figyelhető meg össztársadalmi szinten: mindent azonnal akarunk intézni, de vannak területek, ahol a régi iskola mégis óvatosságra int. Tipikusan ilyen terület minden, ami a pénzügyeinket és a személyes adatainkat érinti, nem csoda hát, hogy a klasszikus pénzügyi szereplőkre egyelőre csekély valós veszélyt jelentenek az újhullámos szolgáltatók. Számos olyan fintech szolgáltató van, aki pillanatok alatt többmillió ügyfelet gyűjtött magának, ám a kép ennél bonyolultabb…

A koronavírus okozta válsághelyzet átírt sok mindent körülöttünk, de a pénzügyi szektor rohamosan bekövetkezett változásai érvényesek a járvány előtti és alatti időszakra is. A közösségi média platformok megjelenése, az internet széles körű elterjedése és az általános digitalizáció sok szempontból egy új időszámítás kezdetét jelenti. Ezzel egybeeső, az éraváltást erősítő tényező a 2008-as gazdasági világválság vége és az azt követő regenerációs évek. Az azóta növekedő generációk egy olyan évtizedben szocializálódnak, ahol a technológia rohamléptekben fejlődik, mindenhez azonnal hozzájuthatunk, akkor, amikor akarunk, és ezt ráadásul a gazdaság motorja hajtja. A fizetőképes kereslet nagyobb részét viszont a mai napig a válság előtti időszakot is bőven jól ismerő generáció uralja. Egy ilyen ellentét kialakulásának a közepén született meg a technológia által vezérelt pénzügyi szektor: a fintech.

Mára általánosságban elmondható, hogy komoly kettősség figyelhető meg össztársadalmi szinten: mindent azonnal akarunk intézni, de vannak területek, ahol a régi iskola mégis óvatosságra int. Tipikusan ilyen terület minden, ami a pénzügyeinket és a személyes adatainkat érinti, nem csoda hát, hogy a klasszikus pénzügyi szereplőkre egyelőre csekély valós veszélyt jelentenek az újhullámos szolgáltatók. Számos olyan fintech szolgáltató van, aki pillanatok alatt többmillió ügyfelet gyűjtött magának, ám a kép ennél bonyolultabb: ügyfeleik nagy része csak másodlagos eszközként használja őket, a biztonság kedvéért megmaradt a régi, bevált szolgáltató is.

Talán a legkevésbé digitalizálódott pénzügyi terület a hitelezés. Ez nem véletlen, hiszen amikor valaki hitelt akar felvenni, akkor egy olyan élethelyzetben van, amiért hajlandó akár bonyolultabb, hosszadalmas folyamatokat is végig vinni. Néhány lépésnyi lemaradással, de mára a hitelezési terület eljutott oda, hogy itt is papír- és személyes jelenlét nélkül, percek alatt elintézhető a szükséges folyamat. Sőt, bizonyos esetekben akár már olyan újdonságok is szembejönnek mint a hang alapú azonosítás vagy a valós idejű folyósítás. Ez, éppen a fent említett szükséghelyzet miatt nem csak lehetőség, de felelősség is, nem csak a hiteligénylők, de a szolgáltatók oldaláról is. Erre az egyetlen hatékony válasz az edukáció.

A magyar lakosság ugyan széles körben rendelkezik okoseszközökkel és internettel, a Hitel Monitor friss adatai szerint egyharmada mégis elutasítja az online hitelfelvételt. Ennek a legfőbb oka, hogy az ilyesmit komolyabbnak érezzük annál, minthogy ne személyesen intézzük (68%). Az is egy érdekes jelzés, hogy többen említenek gyakorlatias aggályokat, mint elvi ellenérzést. Elvi síkon kiemelkedő az adatlopástól való félelem (41%), gyakorlati aggodalmat pedig a segítség szükségessége (46%), de kényszerű nélkülözése jelent (39%). Ezek nagy részére válasz adható megfelelő edukációval és valós idejű online támogatással. A személyes adatok védelmével kapcsolatos komoly aggályok és rossz tapasztalatok azt is jelzik, hogy nem csak a szorosan hitelezéssel kapcsolatos ismereteket érdemes fejleszteni. Érdekes jelenségről számol be a fintech.hu cikke is: egy kutatás alapján a megkérdezett magyar lakosság több, mint 75%-a nem vett fel hitelt az elmúlt fél évben – beleértve a hitelkártya keret használatát is -, de 40%-uknál előfordult, hogy késve fizették be számláikat. Ebből az látszik, hogy a lakosság jelentős része nincs tisztában a lehetőségeivel, és nem tudják használni a hitelt, mint eszközt.

A digitalizáció a hitelezési piacon lehetőség, hiszen a csökkenő humánerőforrás igény csökkenő költségekkel, alacsonyabb hibafaktorral és rövidebb időtartamokkal, akár azonnali folyósítással jár, ami olyan új hiteltermékeket is szülhet, amik azonnali döntésre alapulnak. Ilyenek például az installment típusú termékek, ahol a vásárlási folyamat közben történik a hiteligénylés POS terminálon, vagy webshopos fizetésnél. Az online jelenlét szélesebb körhöz juttatja el olcsóbban az új lehetőségeket, és komoly big data állományt épít ki, amire személyre szabott ajánlatok és cross selling logikák épülhetnek.

A felsorolt előnyök két élű kést is jelentenek. Mivel a modern hiteltermékekhez könnyebb hozzáférni és drasztikusan rövidül a hozzájutás (tehát az átgondolás) ideje is, sőt a marketingkampányok szélesebb körbe elérnek, könnyen olyan kezekbe is kerülhet, ahova nem való. Ez egyéni szinten is káros lehet, de megfelelően fejlődő kockázatkezelés nélkül a szolgáltatók is könnyen rossz adósokból álló portfoliót építhetnek fel. Itt csatlakozik be a tudatos pénzügyi tervezés és a felelős döntéshozás fontossága hitelfelvétel esetén.A rohamos fejlődés megállíthatatlan, így nem kérdés, hogy a fenti folyamatok egyre gyorsabban az életünk részeivé válnak. A kulcs az edukáció: megfelelő ismeretterjesztéssel és felelős kommunikációs politikával a technológia vezérelt hitelezés komoly lehetőség minden szereplő kezében. A mostani járványhelyzetben ez még aktuálisabb, mint korábban eddig bármikor.

Suppan Márton

Suppan Márton a prepaid fizetéstechnológiák kibocsátásának menedzseléséről ismert Peak Financial Services alapító-tulajdonosa. Márton 2016-ban felkerült a Forbes 30/30 listájára, 2017-ben pedig elnyerte az Év Fiatal Vállalkozója címet, 2020 márciusában pedig a Menedzserek Országos Szövetsége a Jövő menedzsere díjjal tüntette ki. Jelenleg új vállalkozások felépítésével és technológiai innovációs projektekkel foglalkozik, azon belül kiemelten a fintech terület szakértőjeként. A bicikliversenyek nagy rajongója, fiatalkorában országos bajnok is lett.

További cikkek

Nincs karácsony hitel nélkül?

Nincs karácsony hitel nélkül? Vélemény

Nincs karácsony hitel nélkül?

Az elmúlt évek inflációja komolyan megterhelte a magyar háztartások pénztárcáját. A 2023-as év során az árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, és bár idén az inflációs ráta várhatóan 4,5 százalék körülire csökkenhet, a megélhetési költségek még mindig magas szinten állnak. Az év utolsó hónapjaiban, különösen a november-decemberi időszakban, az ünnepek és az akciók (mint például a Black Friday) további kiadásokra ösztönzik a fogyasztókat, ami tovább növeli a pénzügyi terheket.

2024.11.07

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra Kutatás

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többség ugyanis már műfenyőt állít. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.11.07

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen Vélemény

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Ahogy közeleg az advent, egyre izgatottabban várjuk a karácsony ünnepét. Csakhogy a várakozás sokszor nemhogy örömmel, de rengeteg stresszel párosul. Tényleg jobb adni, mint kapni? Tippjeink segítségével bebizonyítjuk: van megoldás arra, hogy kiiktassuk a stresszfaktort, és ne csak a gyerekek számára legyen igazán meghitt a szeretet ünnepe.

2024.11.07