Hitel Monitor

Régi félelmek és új kihívások – hogyan formálják a hitelfelvételt napjainkban?

Prof. dr. Németh Erzsébet
szociálpszichológus, egyetemi tanár
2024. III.
A legfrissebb hitelfelvételi adatokból látszik, hogy lassan ébredezik a szektor, de vajon mennyire mondható el ez a hitelekkel kapcsolatos bizalomról? A devizahitel-válságnak, vagy épp a Questor-ügynek hosszú az árnyéka, a közelmúlt krízisei – a Covid okozta megtorpanás, a háborús infláció és a magas kamatok – is mélypontra vitték a hazai hitelezést a tavalyi évre. Ezzel párhuzamosan a hiteligénylési folyamatok soha nem látott mértékben váltak egyszerűbbé az online ügyintézés elterjedésének köszönhetően, ám kérdéses, hogy a lakosság bizalma lépést tart-e ezzel a technológiai fejlődéssel. Nem mindenki érzi még ugyanis magát komfortosan a digitális megoldások világában.

Úgy tűnik, a hitellel kapcsolatos alapvető attitűdök az elmúlt négy - számos gazdasági kihívással sújtott - évben kevésbé változtak meg, ahogy az a Cofidis Hitel Monitor harmadik negyedéves, reprezentatív mintán végzett kutatásból kiderül. Az adatokból látszik, hogy az emberek továbbra is inkább óvatosak és megfontoltak a hitelfelvétel során, és még mindig jelen van az a vélekedés, miszerint hitelt csak azok vesznek fel, akik erre kényszerülnek. Ugyanakkor egyre többen vannak, akik felismerik, hogy egy jól átgondolt hitel nem feltétlenül jelent kockázatot, hanem inkább eszköz lehet a nagyobb célok eléréséhez. A kutatás adatai szerint a magyarok 45 százaléka már osztja ezt a nézetet, miszerint a hitel lehetőséget jelenthet, ha azt okosan és felelősen kezeljük.

A tájékozódás és bizalom paradoxona

Egy hitelfelvétel előtt logikus kérdésként merülhet fel bennünk a tájékozódás hogyanja, a lehetőségek feltérképezése. Érdekes kettősség bontakozik ki e tekintetben. Egyrészt a válaszolók 60 százaléka a saját bankjánál nézne körül elsőként, harmaduk az online pénzügyi összehasonlító oldalak, hitelkalkulátorok felkeresését is jó lépésnek tartja. A közösségi oldalakról való tájékozódást a válaszolók jelentős része még elutasítja, csak 4%-uk tájékozódna innen). Másrészt viszont a kutatás egyéb eredményei azt mutatják: annak ellenére, hogy a magyarok nem tartják megbízhatónak a közösségi médiában megjelenő ilyen tartalmakat, ezeken a felületeken órákat töltve rengeteg hatás, vásárlásra buzdító impulzus éri őket, és ez bizony befolyással van arra, hogy mit tudnak és ismernek, mire vágynak és végül hogyan döntenek.

Ez alól egyetlen korosztály sem kivétel, a kutatás szerint szinte mindenki (97%) használ valamilyen közösségi oldalt (legnagyobb a Facebook és a YouTube elterjedtsége). A leginkább követett témák változatosak: szórakozás, kultúra vagy épp gasztronómia - az ezek kapcsán olvasott információkat tízből heten kérdőjel nélkül el is fogadják, ám a pénzügyek a lista végén szerepelnek, a felhasználók 37 százaléka érzi csak hitelesnek a közösségi média, az influenszerek és a különféle csoportok révén elérhető pénzügyi tudást, ismereteket.

A közösségi médiából áramló információ mennyisége azonban gyakran egyszerűen túl sok, nehéz kiszűrni, melyik a hiteles. Amit mindenképpen meg kell tanulnia az embereknek, az az, hogy melyek a megbízható források. A pénzügyi edukáció különösen hitelfelvétel esetén fontos, mind az átlátható hitelt nyújtó intézet, mind a ma még bizonytalan hitelfelvevők számára.

Lenne még tere az online ügyintézésnek

Sok tehát a kérdőjel az emberekben, a hitelezéssel kapcsolatos bizalom sem áll még stabil lábakon. A kutatás további fontos tanulsága, hogy rámutat: bár az online ügyintézés jelentősen leegyszerűsíti a hitelfelvételt, még mindig akadályokba ütközik az elterjedése. Sokan továbbra is bizalmatlanok az online megoldásokkal szemben, a lakosság negyede nem választaná hitelfelvétel esetén. Elsősorban az adatvédelem miatt aggódnak (26%) vagy nem érzik magukat elég felkészültnek a digitális térben való eligazodáshoz. Vannak, akik attól tartanak, hogy hibát követnek el a folyamat során (15%), míg mások (9%) túl bonyolultnak találják az online felületeket, és inkább a személyes ügyintézésre támaszkodnának.

Ez a helyzet jól mutatja, hogy még bőven van lehetőség az online ügyintézés terjedésének további támogatására, és ez az edukációs irányvonal egyre fontosabb lesz a pénzintézetek számára. Az emberek digitális kompetenciáinak fejlesztése és az online ügyintézéssel kapcsolatos bizalom erősítése kiemelt szerepet kell kapjon a jövőben.

Ugyanakkor látjuk, hogy akik egyszer kipróbálják az online hitelfelvételt, szinte mindig pozitív tapasztalatokat szereznek: ráébrednek, hogy a folyamat nemcsak gyorsabb és kényelmesebb, de függetleníti őket a fizikai bankfiókoktól, mindezt a papírmentesség környezetkímélő előnyeivel kiegészítve. Az első lépésekhez azonban gyakran szükség van egy kis támogatásra, hogy a kevésbé magabiztos ügyfelek is bátran merjenek belépni a digitális ügyintézés világába - ezt a pénzintézetek személyre szabott segítséggel tudják elősegíteni. Ha pedig az emberek sikeresen átállnak, jó eséllyel többé nem térnek vissza a hagyományos, személyes ügyintézéshez.

Prof. dr. Németh Erzsébet
szociálpszichológus, egyetemi tanár

A Budapesti Metropolitan Egyetemen a Kommunikáció és Média szak, illetve a pénzügyi kultúrával kapcsolatos kutatások vezetője. Tudományos munkáiban a társadalmi-gazdasági jelenségek, a személyes hatékonyság és sikeresség, a pénzügyi kultúra és pénzügyi sérülékenység személyiség, attitűd és viselkedésbeli okait, hatótényezőit kutatja. 2010-től 2022-ig a Pénzügy Szemle/Public Finance Quarterly felelős szerkesztőjeként dolgozott. Ez idáig összesen 253 tudományos közleménye jelent meg, kommunikáció, szociálpszichológia, oktatási-nevelési és pénzügyi kultúra témákban. Tudományos közleményeire mintegy ezerötszázan hivatkoztak.

További cikkek

Nincs karácsony hitel nélkül?

Nincs karácsony hitel nélkül? Vélemény

Nincs karácsony hitel nélkül?

Az elmúlt évek inflációja komolyan megterhelte a magyar háztartások pénztárcáját. A 2023-as év során az árak átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek a KSH adatai szerint, és bár idén az inflációs ráta várhatóan 4,5 százalék körülire csökkenhet, a megélhetési költségek még mindig magas szinten állnak. Az év utolsó hónapjaiban, különösen a november-decemberi időszakban, az ünnepek és az akciók (mint például a Black Friday) további kiadásokra ösztönzik a fogyasztókat, ami tovább növeli a pénzügyi terheket.

2024.11.07

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra Kutatás

Mintegy 100 ezer forintot szánnak a magyarok az idei karácsonyra

Az ünnepekre átlagosan 102 ezer forintos kerettel számolnak a magyarok, akik pedig ajándékoznak, 46 ezer forintot költenének a meglepetésekre. Igazi zöld fenyő kevés család otthonát díszíti, a többség ugyanis már műfenyőt állít. A karácsonyi nagybevásárlást intézők 74 százaléka az ünnepi falatokhoz is szívesen választ majd saját márkás élelmiszereket – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

2024.11.07

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen Vélemény

Jobb adni, mint kapni - avagy 4 tipp, hogy a karácsonyi ajándékozás örömmel teljen

Ahogy közeleg az advent, egyre izgatottabban várjuk a karácsony ünnepét. Csakhogy a várakozás sokszor nemhogy örömmel, de rengeteg stresszel párosul. Tényleg jobb adni, mint kapni? Tippjeink segítségével bebizonyítjuk: van megoldás arra, hogy kiiktassuk a stresszfaktort, és ne csak a gyerekek számára legyen igazán meghitt a szeretet ünnepe.

2024.11.07